Dolnośląski Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Wałbrzych
58-308 Wałbrzych
Telefon: 74 84 261 28 e-mail: Sekretariat-walbrzychmow@edu.dolnyslask.pl
http://www.mow.walbrzych.dolnyslask.pl
Dyrektor: Piotr Schienke
Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Przeznaczenie: Dla chłopców
Typ: resocjalizacyjna
Zawody:
Placówka przeznaczona jest dla 48 chłopców w wieku od 13 do 18 lat, umieszczanych na mocy postanowień Sądów Rodzinnych z całej Polski. Wychowankowie mają zapewnione odpowiednie warunki socjalno-bytowe. Zakwaterowani są w internacie, gdzie opiekę sprawuje kadra wychowawcza ze specjalistycznym przygotowaniem pedagogicznym oraz doświadczeniem zawodowym. Każda grupa wychowawcza posiada własną świetlicę. Tam odbywają się zajęcia grupowe oraz nauka własna. Wychowankowie zajmują dwu, trzy i czteroosobowe pokoje. Każda grupa ma również własny węzeł sanitarny (łazienki i toalety).
Liczba osób w pokojach: Każda grupa wychowawcza ma do dyspozycji 3 lub 4 sypialnie z przeznaczeniem dla maksymalnie 4 wychowanków. Pomieszczenia wyposażone są w tapczany, szafki i meble służące do przechowywania osobistych rzeczy wychowanków. Sypialnie są aranżowane według upodo
Zaplecze gastronomiczne: Każda grupa wychowawcza posiada własny aneks kuchenny wyposażony w urządzenia i sprzęt umożliwiający przygotowywanie posiłków oraz utrzymywanie ich w czystości.
Wszyscy wychowankowie korzystają z posiłków przygotowywanych w placówce przez wykwalifikowaną kadrę – kucharzy. Wychowankowie otrzymują codziennie 5 posiłków dziennie dostosowanych do norm żywieniowych dla dzieci i młodzieży. Otrzymują śniadanie, II, śniadanie w trakcie długiej przerwy szkolnej, obiad dwudaniowy z deserem (kompot, owoce, słodycze), podwieczorek i kolację. Grupa wychowawcza ma możliwość wypisania się z planowych posiłków i przygotowania wspólnie dań zgodnie z własnymi upodobaniami, co daje im możliwość nabycia praktycznych umiejętności przygotowywania posiłków pieczenia ciast i pizzy, przygotowywania deserów i ulubionych smakołyków.
Zaplecze sportowe: Ośrodek dysponuje pomieszczeniami przeznaczonymi do zajęć sportowych: salka gimnastyczna niepełnowymiarowa, siłownia. Boisko zewnętrzne z nowoczesną nawierzchnią i wyposażeniem doskonale nadaje się do gier zespołowych w koszykówkę, siatkówkę a także do treningów halowej piłki nożnej. W słoneczne dni odbywają się tu uroczystości szkolne lub zawody sportowe. Wychowankowie korzystają z pełnowymiarowej sali gimnastycznej i basenu pływackiego udostępnianych przez szkołę na terenie miasta Wałbrzycha na zasadzie umowy wynajmu oraz obiektów sportowych na terenie miasta: (hale sportowe). Zajęcia sportowe odbywają się systematycznie i uczestniczyć mogą w nich wychowankowie, którzy aktualnie nie mają przeciwskazań medycznych do udziału w nich.
W szkolnej sali gimnastycznej odbywają się lekcje wychowania fizycznego oraz pozalekcyjne zajęcia sportowe. Bogato wyposażone zaplecze w nowoczesny sprzęt sportowy daje w pełni możliwość rozwoju fizycznego naszych wychowanków. W sali tej odbywają się również uroczystości okolicznościowe, a także cykliczne audycje z udziałem muzyków Filharmonii Sudeckiej.
Siłownia to miejsce, w którym nasi chłopcy bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych rozwijających budowę mięśni. Do dyspozycji mają tu dobrej jakości atlasy, ławeczki i hantle. Nadmiaru emocji można pozbyć się tu mierząc siły na treningowym worku. Najbardziej zaawansowani kulturyści naszej placówki przygotowują się do udziału w międzyplacówkowych zawodach "Strongmen".
Zaplecze kultoralno-oświatowe: Wszystkie grupy wychowawcze posiadają własne świetlice, w których odbywają się zajęcia wychowawcze, edukacyjne i relaksacyjne. Wyposażenie i wystrój tych pomieszczeń jest dostosowany do potrzeb i zainteresowań wychowanków. Znajdują się w nich sprzęty umożliwiające naukę oraz materiały, książki i przybory do tego przydatne. Wychowankowie tu przechowują gry i książki, z których korzystają w czasie wolnym. W salach tych prezentują swoje prace wykonywane na zajęciach manualno – plastycznych. Dekoracje są tworzone odpowiednio do pory roku lub aktualnych świąt, których tradycja jest kultywowana.
Wychowankowie mają do dyspozycji dwie sale komputerowe: szkolną i w internacie. Mogą w nich korzystać z Internetu lub z programów edukacyjnych, wspomagających naukę i odrabianie zadań domowych, miło spędzać tu także czas wolny, spotykając się z rodziną i przyjaciółmi w sieci. W ośrodku znajduje się bogato wyposażona biblioteka, w której wychowankowie wypożyczają książki, podręczniki i czasopisma. Jest tu też zaciszna, bardzo przytulna czytelnia, w której można w ciszy i spokoju pochylić się nad lekturą czy ulubionym biuletynem. Uczniowie mają tu również do dyspozycji trzy stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu. Wychowankowie systematycznie korzystają z zajęć organizowanych w Bibliotece Miejskiej poświęconych tematyce historii miasta, kultury i sztuki, rozwijaniu zainteresowań itp. Uczestniczą w happeningach i imprezach poznaczonych dla mieszkańców miasta typu: Noc w Bibliotece, Narodowe Czytanie, spotkania autorskie z pisarzami i ciekawymi ludźmi. W ramach tych zajęć uczestniczą w zajęciach wolontariackich poświęconych uczeniu starszych osób obsługiwania komputera i Internetu.
W strukturze placówki funkcjonuje szkoła podstawowa oraz branżowa szkoła I stopnia w zawodzie: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Uczniowie realizują program nauczania zgodny z aktualną podstawą programową. Formy i metody pracy z uczniami są dostosowane do ich możliwości i skutkują wzrostem aktywności własnej i podnoszeniem motywacji do wysiłku intelektualnego. Uczniowie o znacznym opóźnieniu szkolnym mogą uzyskać promocję śródroczną do klasy programowo wyższej.
W szkole podstawowej uczniowie uczą się języka angielskiego i języka niemieckiego, a w szkole branżowej języka angielskiego.
Ośrodek zapewnia wychowankom udział w różnorodnych zajęciach edukacyjnych, wychowawczych, rozwijających zainteresowania, a także w indywidualnych i grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie: terapii pedagogicznej, psychoterapii, psychoteapii ruchowej – promocji zdrowia, treningu zastępowania agresji, socjoterapii, muzykoterapii, doradztwa zawodowego, profilaktyki i terapii uzależnień.
Placówka systematycznie współpracuje z różnorodnymi placówkami kulturalnymi z terenu miasta Wałbrzycha: Teatrem Dramatycznym, Teatrem Lalki i Aktora, Filharmonią Sudecką, Biblioteką pod Atlantami, Wałbrzyskim Ośrodkiem Kultury, Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia. W ramach współpracy z instytucjami kultury, wychowankowie uczestniczą w procesie tworzenia wielu artystycznych wydarzeń, biorą udział w zajęciach multimedialnych, wystawach, wernisażach, pogadankach, spektaklach i spotkaniach z filmem. Zajęcia edukacyjne w formie zorganizowanych wyjść do instytucji kulturalnych przygotowują wychowanków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, rozwijają wrażliwość estetyczną młodzieży jako odbiorców sztuki oraz wzbudzają poczucie tożsamości z kulturą. Działania te wspierają rozwój wychowanków, umożliwiają im odkrywanie i zaspakajanie potrzeby samorealizacji, kształtują ich twórczość, wrażliwość, otwartość na świat artystyczny.
Nasi wychowankowie mają możliwość uczestniczenia w wielu konkursach zewnętrznych organizowanych przez różnorodne instytucje. Są to m. in. konkursy przedmiotowe, artystyczne, plastyczne, literackie i imprezy sportowe. Dzięki takim inicjatywom chłopcy prezentują swoje zdolności i osiągnięcia.
DMOW Wałbrzych jest organizatorem cyklicznych przedsięwzięć o zasięgu regionalnym i ponadregionalnym takich jak: Ogólnopolski Rajd Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych SUDETY, Dolnośląska Liga Piłki Nożnej Placówek Resocjalizacyjnych oraz Mistrzostwa Dolnego Śląska Placówek Resocjalizacyjnych w Tenisie Stołowym.
Wychowankowie biorą także udział w wielu ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych imprezach, turniejach i zawodach. Te działania służą kształtowaniu prawidłowych postaw społecznych wychowanków, rozwojowi motywacji do godnego reprezentowania placówki, gotowości do podejmowania nowych wyzwań, sprawdzenia siebie, swoich umiejętności, służyły zdrowej rywalizacji i stwarzały okazję do nawiązania bliższych relacji interpersonalnych, odpowiedzialności za zespół oraz gotowości do podejmowania wysiłku.
W ośrodku duży nacisk kładzie się także na rozwijanie idei wolontariatu i współpracę w tym zakresie z różnymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi. Wychowankowie są wolontariuszami w domach dziecka, domach pomocy społecznej, schroniskach dla zwierząt, przedszkolach, bibliotekach.
Od kilku lat placówka uczestniczy również w dolnośląskiej akcji „Mogiłę Pradziada Ocal od Zapomnienia”, w ramach której wychowankowie wyjeżdżają na Ukrainę w celu porządkowania polskich nekropolii.
Poprzez zintegrowaną działalność edukacyjną, wychowawczą, opiekuńczą i terapeutyczną, placówka dąży do wszechstronnego rozwoju podopiecznych. Wychowankowie mają szansę ukończyć szkołę, rozwijać własne zainteresowania, a także dążyć do samorealizacji i przygotowania zarówno do pracy zawodowej jak i samodzielnego funkcjonowania po opuszczeniu placówki.
Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
W ramach realizowanego w placówce programu Wychowawczo – Profilaktycznego realizowane są programy krajowe adresowane do dzieci i młodzieży oraz ich rodzin:
1. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2021.
2. Dolnośląski Program Profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień na lata 2021-2024
3. Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS na lata 2017 – 2021
Programy realizowane są w każdej grupie wychowawczej w ramach zajęć specjalistycznych:
1. Socjoterapia
W zajęciach socjoterapii biorą udział wszyscy wychowankowie.
Zajęcia poświęcone są:
• rozwijaniu umiejętności prezentowania siebie
• tworzeniu zasad grupowych, zobowiązania do ich przestrzegania
• budowania zaufania i więzi w grupie
• rozwijaniu umiejętności współpracy
• rozwijaniu twórczości i kreatywnego myślenia
• treningowi komunikacji
• uzyskaniu informacji zwrotnej: „ jak mnie widzą inni”
• budowaniu pozytywnej, realnej samooceny
• tolerancji
Jest to forma pomocy psychologicznej, której istotą jest leczenie zaburzeń zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych, u dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych.
2. Psychoterapia:
Zagadnieniami poruszanymi podczas spotkań psychoterapeutycznych z wychowankami są min.:
• praca nad zachowaniami agresywnymi
• wytyczanie celów, wzmacnianie motywacji
• budowanie empatycznej postawy
• praca nad samooceną i poczuciem własnej wartości
• sposoby radzenia sonie ze stresem
• profilaktyka uzależnień
• pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych
Z zajęć korzystają wychowankowie, którzy aktualnie zmagają się z trudnościami, potrzebują wsparcia lub porady psychologicznej.
3. Trening Zastępowania Agresji
Zajęcia przeznaczone są dla wychowanków wymagających wzmożonej pracy terapeutycznej w celu eliminowania zachowań agresywnych. Prowadzi się je w oparciu o schemat zgodny z założeniami ART. Zajęcia są dodatkowo wzbogacone o zajęcia relaksacyjne i wyciszające, a także o tematy poświęcone bieżącym problemom wychowanków przebywających w placówce związanych z relacjami wychowawczymi, konfliktami czy problemami komunikacyjnymi. Dzięki tym oddziaływaniom terapeutycznym wychowankowie mają dodatkową możliwość odreagowywania napięć i frustracji oraz odłożenia w czasie decyzji wynikających z emocjonalnych reakcji. Ponadto udział w zabawach integrujących i relaksujących jest dla wychowanków okazją do zaprezentowania swoich umiejętności i zdolności.
4. Profilaktyka uzależnień
Ze względu na specyfikę pracy oraz problematykę uzależnień wśród wychowanków placówki, zajęcia te mają charakter intensywnego wsparcia funkcji i działań w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania szeroko rozumianym objawom niedostosowania społecznego. Zajęcia realizowane są w formie spotkań grupowych. Z uwagi na potencjalne doświadczenia wychowanków, związane z tematyką uzależnień, spotkania skłaniają uczestników do refleksji nad niebezpieczeństwem, jakie niesie ze sobą uzależnienie, wyposażają chłopców w podstawowe umiejętności definiowania tych zagrożeń oraz sposobów radzenia sobie z nimi.
Treści programowe pozwalają również na realizację pośrednich celów profilaktyki i terapii uzależnień:
• umożliwienie optymalnego i konstruktywnego funkcjonowania wychowanków na tle grupy rówieśniczej oraz w środowisku społecznym;
• nabycie wiedzy z zakresu samokontroli- sfera używek;
• eliminowanie i niwelowanie objawów niedostosowania społecznego;
• integracja społeczna i włączanie dzieci do życia w grupie;
• odreagowanie emocjonalne;
• poznanie konstruktywnych sposobów odmawiania;
• uczenie się określonych umiejętności na tle kontaktu z grupą, stworzenie możliwości ukazania własnego „ja” na forum grupy.
5. Terapia psychoruchowa – promocja zdrowia
Psychoterapia ruchem to metoda bazująca na założeniu, iż ciało i psychika są ze sobą połączone. W procesie psychoterapii ruchem wykorzystywane jest połączenie pomiędzy przeżyciami wewnętrznymi i ich ruchową ekspresją. Ruch pozwala na odbudowanie jedności emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i cielesnej. Wychowankowie w ramach tych zajęć korzystają z różnych form aktywności fizycznej.
6. Muzykoterapia i muzykoterapia organiczna
Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu, o stałej porze, w godzinach popołudniowych. Cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród wychowanków.
Zasadniczymi celami zajęć są:
• redukcja napięć psychicznych i fizycznych organizmu,
• tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji grupy,
• poprawa samopoczucia uczestników,
• rozbudzenie zamiłowań muzycznych i wrażliwości na sztukę,
• przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze,
• przezwyciężanie swoich słabości,
• świadome planowanie czasu wolnego.
Uczestnicząc w tych zajęciach wychowankowie uczą się:
• gry na instrumentach perkusyjnych ( bębny djembe, perkusja, cajon, darbuka),
• gry na gitarze ( gitara elektryczna, klasyczna, akustyczna)
• gry na drumli,
• doskonalą umiejętności wokalne.
Tak szerokie podejście do aktywności muzycznej wspomaga rozwój młodzieży, zaspokaja potrzebę twórczości, ekspozycji, pozwala jej na uświadomienie i odreagowanie własnych emocji, sprzyja podnoszeniu poczucia własnej wartości. Zajęcia te rozwijają zainteresowania i talenty wychowanków, uwrażliwiają ich na otaczający świat. Muzyka wprowadza wychowanków w inny, lepszy świat kultury, rozwija ich i sprawia, że stają się lepsi.
7. Terapia pedagogiczna:
Celem terapii pedagogicznej jest przezwyciężanie lęków utrudniających wychowankom pokonywanie trudności edukacyjnych, zauważenie najmniejszego sukcesu, zachęta do podjęcia kolejnego wysiłku, uczenie systematyczności i odpowiedzialności w czasie codziennej nauki.
Sytuacja szkolna wychowanków DMOW jest szczególnie trudna z wielu powodów m.in. z uwagi na kilkuletnie opóźnienie w realizacji obowiązku szkolnego, spowodowane zbyt długą absencją, ogólną niechęcią do nauki i jakiegokolwiek wysiłku umysłowego, z powodu zaniedbań środowiskowych bądź uwarunkowań biopsychicznych. Większość z tych chłopców bardzo niechętnie realizuje obowiązek szkolny, a powodem tego jest często niski poziom wiedzy jaki prezentują, ogromne zaległości w nauce, brak motywacji. To z kolei powoduje, że mają oni poważne trudności w opanowaniu treści programowych, często bez dodatkowego wsparcia nie byliby w stanie sprostać tym trudnościom. Prowadzenie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej zapobiega niepowodzeniom szkolnym naszych podopiecznych.
Efekty tych oddziaływań można zaobserwować w postępach poszczególnych uczniów w nauce a mianowicie:
• w usprawnieniu umiejętności czytania w aspekcie: techniki, tempa, rozumienia czytanych treści,
• usprawnieniu umiejętności pisania w zakresie odpowiedzialności, czujności i poprawności ortograficznej,
• utrwalaniu i zastosowaniu znajomości zasad ortograficznych w prawidłowej pisowni,
Efektem jest również lepsze funkcjonowanie poszczególnych wychowanków w szkole, poprawa ich koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej oraz podniesienie poziomu czytania ze zrozumieniem.
W zajęciach specjalistycznych uczestniczą wszyscy wychowankowie grupowo lub indywidualnie. W miarę pojawiających się potrzeb istnieje możliwość zorganizowania zajęć specjalistycznych we współpracy z instytucjami funkcjonującymi na terenie miasta Wałbrzycha.
W placówce realizowane są również programy profilaktyki uniwersalnej rekomendowane przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Psychiatrii i Neurologii oraz Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1. Laboratorium Wiedzy Pozytywnej jest projektem profilaktycznym adresowanym do uczniów w wieku 13-14 lat, ich rodziców i nauczycieli. Jest to program rekomendowany w ramach ogólnopolskiego systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.
2. Fred Goes Net to program wczesnej interwencji skierowany do osób w wieku 13-19 lat, które eksperymentują lub używają szkodliwie substancji psychoaktywnych (narkotyki, alkohol, tzw. dopalacze) i doświadczają związanych z tym problemów. Program nie jest przeznaczony dla osób używających heroiny lub uzależnionych od narkotyków. Program ma formę krótkich warsztatów prowadzonych z wykorzystaniem podejścia dialogu motywującego.
Od roku szkolnego 2021/2022 rozpoczynamy realizację kolejnego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt "Dobry początek" jest przedsięwzięciem realizowanym, przez Województwo Dolnośląskie / Wydział Edukacji i Nauki.
Celem projektu jest udzielenie wsparcia społeczno - zawodowego podopiecznym dolnośląskich młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz ich rodzinom. Wychowankowie ośrodków uzyskają kompetencje niezbędne do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie po zakończeniu pobytu w placówce.
W ramach projektu przewidziano realizację 32 form wsparcia, skierowanych do wychowanków i częściowo do ich rodzin. Formy te wchodzą w skład 4 usług aktywnej integracji społecznej (poradnictwo psychospołeczne, treningi kompetencji i umiejętności społecznych, zajęcia o charakterze terapeutycznym oraz treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym), usług aktywnej integracji zawodowej (doradztwo zawodowe, zajęcia z zakresu zawodoznawstwa u pracodawców oraz kursy umiejętności zawodowych) oraz usług aktywnej integracji społecznej skierowanej do rodzin uczestników projektu (poradnictwo psychospołeczne, prawne i rodzinne oraz pomoc w nawiązywaniu współpracy z podmiotami pomocowymi).
Formy wsparcia w projekcie:
Zad.1 Integracja i budowanie partnerstwa w grupie.
Zad. 2 Stres i metody radzenia sobie z nim.
Zad.3 Agresja i metody radzenia sobie z nią.
Zad 4 Trening umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu edukacji mediacyjnej i rozwiązywania konfliktów.
Zad.5 Trening umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu postaw asertywnych.
Zad.6.1 Trening umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu zasad współżycia społecznego.
Zad 6.2 – wsparcie indywidualne i środowiskowe na rzecz integracji społecznej i zawodowej 1 – dniowe ośmiogodzinne praktyczne zajęcia wyjazdowe dla uczestników projektu w ramach treningu zasad współżycia społecznego.
Zad. 7 Trening umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu alternatywnego spędzania czasu wolnego – Prowadzenie własnego gospodarstwa domowego.
Zad. 8 Trening umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu zarządzanie budżetem domowym i oszczędzania – Przedsiębiorczość i zarzadzanie własnym budżetem( Jednodniowe 8 – godz. zajęcia praktyczne z zakresu prowadzenia własnej gospodarki oszczędnościowo – kredytowej prowadzone w banku).
Zad.9 Trening kompetencji i umiejętności społecznych z zakresu umiejętności koncentracji uwagi.
Zad.10 36-godzinne zajęcia socjoterapeutyczne o charakterze grupowym z zakresu poprawiania funkcjonowania uczestników w obszarze relacji interpersonalnych w rodzinie i otoczeniu.
Zad. 11 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – dogoterapia.
Zad.12 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – hipoterapia.
Zad.13 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – zooterapia.
Zad. 14 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – arteterapia.
Zad. 15 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – floroterapia.
Zad. 16 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – terapia przez dramę – zajęcia teatralne.
Zad. 17 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – terapia przez muzykę – zajęcia muzyczne.
Zad. 18 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – terapia przez taniec – zajęcia taneczne.
Zad. 19 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – terapia przez sport – zajęcia sportowe.
Zad. 20 Zajęcia o charakterze terapeutycznym – terapia przez fotografię – zajęcia fotograficzne.
Zad. 21 Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym – warsztaty dotyczące środków psychoaktywnych; 2-godzinne warsztaty dla 18-osobowych grup prowadzone przez 2 specjalistów.
Zad. 22 Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym – warsztaty dotyczące cyberprzemocy;2-godzinne warsztaty dla 18-osobowych grup prowadzone przez 2 specjalistów.
Zad. 23 Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym – warsztaty dotyczące zachowań autoagresywnych 2-godzinne warsztaty dla 18-osobowych grup.
Zad. 24 Treningi w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym – warsztaty dotyczące intymności człowieka 2-godzinne warsztaty dla 18-osobowych grup prowadzone przez 2 specjalistów grup.
Zad. 25 Warsztaty z zakresu umiejętności znajdowania zatrudnienia – warsztaty dotyczące znajdowania zatrudnienia i autoprezentacji.
Zad. 26 Trening kompetencji wychowawczych – warsztaty dla opiekunów prawnych i członków rodzin uczestników
Zad. 27 Wolontariat – Kluby Wolontariusza przy MOW/MOS.
Zad. 28 Wsparcie dla uczestników, ich opiekunów i członków rodziny w formie poradnictwa psychologicznego, pomocy w nawiązywaniu współpracy z podmiotami pomocowymi oraz poradnictwa prawnego i rodzinnego.
Zad. 29.2 Wsparcie w zakresie przygotowania uczestników do wyboru swojej drogi zawodowej oraz zbadanie ich predyspozycji zawodowych (etap 1 indywidualny).
Wsparcie w zakresie przygotowania uczestników do wyboru swojej drogi zawodowej oraz zbadanie ich predyspozycji zawodowych (etap 2 grupowy).
Zad. 29.4 Wsparcie w zakresie przygotowania uczestników do wyboru swojej drogi zawodowej oraz zbadanie ich predyspozycji zawodowych (etap 3 indywidualny).
Zad.30 Zajęcia z zakresu zawodoznawstwa w zakładach pracy – u pracodawców.
Zad. 31 Kursy i szkolenia dla biernych zawodowo i pozostających w obowiązku szkolnym lub obowiązku nauki uczestników projektu, wyposażające ich w kompetencje i umiejętności zawodowe, które wykorzystają do uzyskania zatrudnienia.
Zad. 32 Szkolenia dla pracowników ośrodków (wychowawców, nauczycieli, pedagogów, psychologa z zakresu reagowania na sytuacje trudne i kryzysowe. Z psychologa z zakresu reagowania na sytuacje trudne i kryzysowe.
Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
1. Koło Muzyczne
Koło Muzyczne jest uzupełnieniem zajęć muzykoterapii. W trakcie systematycznych spotkań wychowankowie mają możliwość rozwijania swoich muzycznych talentów. Najczęściej skupiają się na doskonaleniu warsztatu wokalnego, pisaniu własnych tekstów piosenek oraz grze na instrumentach.
2. Koło Komputerowe
Zajęcia koła komputerowego odbywają się w naszym ośrodku raz w tygodniu. Podczas zajęć wychowankowie uczą się obsługi zaawansowanych funkcji programów z rodziny MS Office. Poznają tajniki budowy profesjonalnych prezentacji multimedialnych, projektowania za pomocą narzędzi graficznych w MS Word czy generowania bardziej skomplikowanych wykresów w MS Excel. Uczą się też języka hipertekstowego HTML, za pomocą którego budują własne strony www. Często wykorzystują tę technologię do tworzenia projektów edukacyjnych. Do tego samodzielnie tworzą i dokonują obróbki grafiki za pomocą programów graficznych, min. Irfan Viev. W toku zajęć uczniowie przygotowują się także do udziału w konkursach informatycznych na poziomie międzyplacówkowym.
3. Liga Gier Logicznych
Spotkania w ramach Ligi Gier Logicznych odbywają się w placówce raz w tygodniu. W trakcie zajęć wychowankowie mają okazję poznać gry logiczne i planszowe, w kości oraz karty, czyli takie formy spędzania wolnego czasu, które nie tylko bawią, lecz również rozwijają umiejętności logicznego myślenia i budowania strategii. Poprzez zabawę wychowankowie zwiększają również swoje podstawowe umiejętności matematyczne.
4. Koło Miłośników Sportu
Głównym celem koła jest wszechstronny rozwój chłopców, ukierunkowany przede wszystkim na kształtowaniu sprawności ogólnej i specjalnej z zakresu gier zespołowych oraz popularyzowanie gier zespołowych. Wychowanie poprzez sport uczy przestrzegania zasad bezpieczeństwa, współdziałania w grupie koleżeńskiej, poprawnego zachowania, a także kształtuje kulturalnego zawodnika i kibica sportowego. Poprzez udział w zajęciach wychowankowie mają możliwość w aktywny sposób spędzać czas wolny, a także rozwijać sportowe zainteresowania i uzdolnienia.
5. Koła Artystyczne
Ideą koła jest umożliwienie wychowankom odkrycia ich własnych artystycznych zainteresowań oraz umiejętności. W ramach zajęć przygotowywane są dekoracje okazjonalne do klas, sypialń, świetlic, upominki związane np. ze świętami, a także prace na konkursy bożonarodzeniowe i wielkanocne. W czasie zajęć chłopcy nie tylko poznają różnorodne techniki plastyczne, ale także uczą się cierpliwości, wytrwałości, zdobywają wiedzę na temat tradycji i obyczajów świątecznych z różnych regionów Polski. Osoby prowadzące zajęcia starają się uwrażliwić wychowanków na estetykę otoczenia, jednocześnie przedstawiając im ciekawe sposoby spędzania wolnego czasu.
6. Koło Edukacji Filmowej
Celem spotkań z cyklu „Edukacja filmowa” jest zapoznanie wychowanków z dorobkiem kina polskiego oraz światowego. Ponadto podczas zajęć chłopcy mają możliwość poznania rozwoju techniki filmowej, warsztatu aktorskiego w erze kina niemego i dźwiękowego, zmian zachodzących w technice operatorskiej i oświetleniowej przy zmianie z filmu czarno- białego na kolorowy. Wychowankowie uczestniczą również w prezentacji różnych gatunków filmowych. Zajęcia edukacji filmowej sprawiają, że chłopcy stają się świadomymi odbiorcami filmowymi, którzy potrafią rozróżnić gatunki filmu oraz dokonać jego oceny.
7. Koło Przyjaciół ZOL dla Dzieci w Jaszkotlu
Koło Przyjaciół NSOSW im. Jana Pawła II przy ZOL dla Dzieci w Jaszkotlu.
Chłopcy, wyjeżdżający w ramach wolontariatu do ZOL, przede wszystkim zajmują się dziećmi tam mieszkającymi. Czas spędzają głównie na zabawie z maluchami. Poza tym wychowankowie uczestniczą również w zajęciach arteterapii na rzecz ośrodka ZOL oraz wykonują prace porządkowe na jego terenie lub wewnątrz budynku. Nadrzędnym celem zajęć jest rozbudzenie empatii wychowanków na cierpienie drugiego człowieka, a także uświadomienie im tego, że każdy może nieść pomoc potrzebującym.
8. Koło Przyjaciół DPS w Świebodzicach
Koło jest jedną z form zajęć pozalekcyjnych i skupia się na działalności wolontariackiej na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Główne cele, które są realizowane podczas spotkań i wyjazdów to:
• promowanie idei wolontariatu jako formy spędzania czasu wolnego;
• uczenie akceptacji niepełnosprawności przez rówieśników;
• rozwijanie empatii i chęci niesienia pomocy chorym i słabszym;
• przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu dzieci i młodzieży spowodowanym niepełnosprawnością oraz patologiami.
Partnerem w realizacji programu jest Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame w Świebodzicach. Średnio dwa razy w miesiącu organizowane są wyjazdy do DPS w Świebodzicach, w trakcie których wychowankowie ośrodka, jako wolontariusze pomagają w organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych, pracach porządkowych w budynku i na zewnątrz oraz pomagają w opiece nad dziećmi podczas różnych wyjść. Podejmowana przez chłopców aktywność pozytywnie wpływa na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
9. Drużyna wolontariacka św. Rocha
Drużyna Św. Rocha to grupa wychowanków Dolnośląskiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, którzy postanowili zostać wolontariuszami w Wałbrzyskim Schronisku dla Zwierząt. Wychowankowie pod opieką wychowawców regularnie odwiedzają podopiecznych Schroniska niosąc pomoc obsłudze schroniska w pracach porządkowych, w opiece nad zwierzętami oraz przede wszystkim niosą pomoc zwierzętom.
10. Koło Przyrodnicze
Zainteresowanie wychowanków przyrodą oraz możliwością wykorzystania tego, co nam oferuje to główne cele koła przyrodniczego. Podczas zajęć uwaga chłopców zwrócona jest głównie na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym tj. zmianę długości dnia i nocy, zmiany temperatur, występowanie różnych zjawisk meteorologicznych, zmiany w świecie organizmów żywych. Wychowankowie ćwiczą także umiejętności obserwacji i wnioskowania, uczą się, iż przemijanie, rytm jest cechą przyrody, a zatem i człowieka. Inspiracją do zorganizowania zajęć była książka pani Gisele Preuschoff pod tytułem „Rok z przyrodą, rok z dziećmi”.
11. Koło Miłośników Historii
Głównym celem koła jest zdobywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu historii w niekonwencjonalny sposób, a mianowicie poprzez udział w wycieczkach, imprezach, czyli przez bezpośredni kontakt z dowodami przeszłości. Koło funkcjonuje od kilku lat i cieszy się dużym zainteresowaniem wychowanków. Ciekawy i przystępny sposób pozyskiwania wiadomości przez uczniów rozbudza ich zainteresowanie tematyką historyczną, kształtuje poczucie dumy narodowej, inspiruje do poznawania przeszłości własnej rodziny i regionu, z którego uczniowie pochodzą. Poprzez udział w zajęciach chłopcy mają również okazję poznać aktywne sposoby spędzania wolnego czasu, a także uczą się właściwego zachowania poza placówką.
12. Koło Medialno - Czytelnicze
Zainteresowania czytelnicze wzbogacają życie człowieka, stają się elementem twórczym jego osobowości, a poszerzając jego sferę poznawczą, dostarczają impulsów do rozwiązywania przeróżnych problemów. Książka wzbogaca wiedzę młodego czytelnika o otaczającym go świecie, wpływa na rozwój jego zainteresowań, i co najważniejsze pozwala silnie przeżywać treść czytanego tekstu i poddawać się jego wpływowi wychowawczemu. Ważne jest, aby mając na uwadze zarówno kształcenie umiejętności czytania, jak i stopniowe wprowadzenie odbiorców za pomocą słowa drukowanego w ciekawy świat literatury, łagodzić niekorzystne skutki lektury wymuszonej u dzieci mających trudności w czytaniu. Natomiast dzieciom, którym czytanie przychodzi z łatwością, dostarczać coraz to nowych bodźców zachęcających do sięgania po książkę.
Celem zajęć jest:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych i medialnych,
- rozwijanie zainteresowania sztuką, pobudzanie wyobraźni twórczej,
- nauka obcowania z dziełami kultury wałbrzyskiej,
- kształtowanie poczucia estetyki i dbałości o księgozbiór.
W ramach koła organizowane są następujące zajęcia :
- indywidualna praca z uczniem mającym problemy z czytaniem,
- zajęcia w Bibliotece pod Atlantami oraz w Bibliotece Multimedialnej,
- spotkania z introligatorem, spotkania autorskie,
- wyjścia do kina, udział w imprezach kulturalnych.
13. Koło Taneczne
KOŁO WSPÓŁPRACY Z ZESPOŁEM PIEŚNI I TAŃCA „WAŁBRZYCH”. Zajęcia taneczne mają na celu zaspokojenie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i tworzenia. Uczestnictwo w nich jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu, a tematyka zajęć stanowi uzupełnienie treści w ramach edukacji muzycznej. Poprzez taniec, wychowankowie kształtują w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów, a także uzyskują elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne pozytywnie wpływają na umiejętność obcowania w towarzystwie. Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się ważnym elementem terapii, ponieważ znoszą napięcie mięśniowe, emocjonalne i daje odprężenie. W ramach koła odbywają się następujące zajęcia: •- wyjazdy na zajęcia taneczne z instruktorem nauki tańca i śpiewu,- ruch przy akordeonie - tańce, układy rytmiczne, układy ćwiczeń gimnastycznych,-słuchanie muzyki, prezentacja muzyki ludowej i klasycznej,- przedstawianie układów tanecznych przez grupę reprezentacyjna i instruktora prowadzącego zajęcia.
13. Koło Edukacji Teatralnej
ma na celu nie tylko rozwój zainteresowań chłopców, zapoznanie ich z kulturą słowa, terminami teatralnymi, ale przede wszystkim tworzenie własnych spektakli, etiud, przedstawień lalkowych i miniatur. Grupa „bawiąca się w teatr” jest otwartym zespołem, który w trakcie zajęć będzie ma okazję poznać zagadnienia teoretyczne: historię i istotę sztuki, środki artystycznego wyrazu w sztuce teatralnej, tworzywa teatralne, różne formy sztuki – rodzaje teatrów. Jednak głównym założeniem koła jest rozwijanie wśród chłopców wyobraźni, kreatywności, kształtowanie postaw twórczych, posługiwanie się dźwiękiem, ruchem, słowem, mimiką, gestykulacją. Poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dramowe wychowankowie mają okazję budować zaufanie w grupie a przygotowane spektakle są również formą terapii i prezentacją wspólnych dokonań w szkole i środowisku lokalnym. W ramach zajęć koła teatralnego organizowane są także wyjścia na przedstawienia i warsztaty do Teatru Lalki i Aktora i Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.
14. Zajęcia warsztatowe Kulturalnie i pożytecznie spędzam czas
Zajęcia warsztatowe "Kulturalnie i pożytecznie spędzam czas" pozwalają naszym wychowankom realizować swoje zainteresowania, ale też uczą ich jak wspólnie w miłej atmosferze spędzić popołudnie. Wychowankowie uczestniczący w tych zajęciach podejmują się pod okiem nauczyciela różnorodnej działalności wytwórczej. Zajęcia obejmują zarówno prace plastyczne, jak i prace kulinarne. Prace plastyczne zdobią później świetlice grupowe lub pokoje wychowanków. Lubiane przez wychowanków zajęcia kulinarne pozwalają tez zastanowić się chłopcom nad wyborem drogi zawodowej.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Dolnośląskim Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Wałbrzychu obejmuje ogół działań podejmowanych przez ośrodek w celu prawidłowego przygotowania wychowanków do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
Zadaniem placówki jest:
- przygotowanie wychowanków do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki;
- wsparcie wychowanków w planowaniu ścieżki edukacyjno - zawodowej;
- analizowanie różnych możliwości kariery edukacyjno – zawodowej.
- przygotowanie wychowanka do roli pracownika;
- przygotowanie wychowanka do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak:
o bezrobocie
o problemy zdrowotne
o adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej, itp.
- rozpoznawanie zasobów osobowych (zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji, itp.).
- kształtowanie/ korygowanie poglądów : o nas samych, dotyczących innych ludzi, dotyczących życia;
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji transferowalnych: umiejętności analityczne, umiejętności komunikacyjne, umiejętności przywódcze, umiejętności negocjacyjne, umiejętności interpersonalne, umiejętności organizacyjne, umiejętności pracy zespołowej;
- rozwijanie kompetencji kluczowych;
- wskazywanie źródeł dodatkowej, rzetelniej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w życiu codziennym i zawodowym oraz alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami.
Zajęcia realizowane są w następujących formach:
1. Zajęcia z doradztwa zawodowego – grupowe i indywidualne dla wychowanków.
2. Zajęcia wychowawcze.
3. Godziny wychowawcze w szkole.
4. Zajęcia rozwijające potrzeby oraz zainteresowania wychowanków.
5. Wyjścia do instytucji organizujących doradztwo zawodowe i pośredniczące w pozyskaniu zatrudnienia ( Ochotniczy Hufiec Pracy, Powiatowy Urząd Pracy, Giełdy pracy, Targi pracy, PPP, MCK).
6. Wycieczki zawodoznawcze i wyjścia do zakładów pracy w celu zapoznania się z możliwościami zatrudnienia na lokalnym rynku pracy, warunkami pracy i wymaganiami pracodawcy.