wai kontrast
System Kierowania Nieletnich

System Kierowania Nieletnich

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Przysucha

Dane teleadresowe
Kolonia Szczerbacka 37
26-400 Przysucha
Telefon: 48 675 18 26, 784-389-311 e-mail: administracjamowks@przysucha.pl
http://www.mowkoloniaszczerbacka.edu.pl


Dane organizacyjne

Dyrektor: Agnieszka Rolak

Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Przysusze
Przeznaczenie: Koedukacyjna
Typ: resocjalizacyjna

Zawody:

  • Kucharz
  • Baza lokalowa

    Baza lokalowa Placówki obejmuje: Sala gimnastyczna - 1 Sale lekcyjne - 7 Świetlice - 5 Sypialnie wychowanków - 20 Świetlica sportowa - 1 Świetlica muzyczna - 1 Sala kulinarna - 1 Gabinet Dyrektora - 1 Gabinet Wicedyrektora, Kierownika ds. wychowawczych - 1 Gabinet pedagoga, psychologa - 1 Pokój nauczycielski - 1 Pokój wychowawców - 2 Biblioteka - 1 Gabinet pielęgniarki - 1 Pomieszczenie nauczycieli w-f - 1 Biuro - 1 Stołówka - 1 Pomieszczenie konserwatora - 1 Pomieszczenie sprzątaczki - 1 Łazienki - 10 Depozyt - 1 Kotłownia - 1 Kuchnia - 1 (3 pomieszczenia) Magazyn - 2 (chemiczny, spożywczy) Piwnica - 1 (2 pomieszczenia)
    Liczba osób w pokojach: Placówka dysponuje 20 sypialniami (4 osobowymi)
    Zaplecze gastronomiczne: Kuchnia, stołówka, pracownia kulinarna, magazyn z żywnością
    Zaplecze sportowe: Boisko, siłownia, sala gimnastyczna
    Zaplecze kultoralno-oświatowe: 6 świetlic, biblioteka, 2 sale informatyczna

    Oferta edukacyjna i wychowawcza

    Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym funkcjonują następujące typy szkół: Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna prowadzona dla absolwentów szkoły podstawowej - klasa I, II i III Czteroletnie Liceum Ogólnokształcące Specjalne dla absolwentów szkoły podstawowej- klasa I, II, III
    Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
    Program wychowawczo-profilaktyczny
    Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
    Koła: muzyczno-teatralne, sportowe, kulinarne, plastyczno-dekoratorskie, fotograficzne, turystyczne Wędrowiec, PCK, biblioteczne, wolontariatu, przedsiębiorczości, przedmiotowe, edukacji obronnej
    Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
    Szkoła Branżowa I Stopnia : KUCHARZ czas trwania nauki 3 lata po ukończeniu szkoły uczeń potrafi: • sporządzać potrawy i napoje • profesjonalnie dekorować potrawy • obliczać wartości energetyczną i odżywczą produktów spożywczych i potraw • planować zakupy • planować i sporządzać karty menu • prowadzić działalność gastronomiczną • posługiwać się językiem obcym • współpracować w zespole Przedmioty ogólnokształcące • Język polski • j. angielski j. niemiecki • Historia • Wiedza o społeczeństwie • Podstawy przedsiębiorczości • Geografia • Biologia • Chemia • Fizyka • Matematyka • Informatyka • Wychowanie fizyczne • Edukacja dla bezpieczeństwa • Zajęcia z wychowawcą • religia/etyka • wychowanie do życia w rodzinie przedmioty zawodowe teoretyczne • Wyposażenie w gastronomii • BHP w gasronomii • Działalność gospodarcza w gastronomii • Język obcy w gastronomii – język angielski • Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem Przedmioty zawodowe praktyczne • Procesy technologiczne • Gastronomia w praktyce Absolwent tego kierunku ma wiele możliwości zawodowych, ponieważ: może usamodzielnić się i rozpocząć pracę zawodową w barach szybkiej obsługi, punktach małej gastronomii, szpitalach, szkołach oraz restauracjach, kawiarniach, hotelowych zakładach gastronomicznych, przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją wyrobów i półproduktów spożywczych. Dobry kucharz bez problemu znajdzie pracę. Praktyki zawodowe odbywają się w placówce. Edukacja kończy się zewnętrznym egzaminem czeladniczym. Liceum Ogólnokształcące umożliwia uczniowi zdawanie egzaminu maturalnego Baza lokalowa placówki: • Liczba osób w pokojach – 4 • Zaplecze gastronomiczne- pracownia kulinarna, kuchnia, świetlica kulinarna • Zaplecze sportowe – hala sportowa, siłownia, boisko • Zaplecze kulturalno – oświatowe – 7 klas lekcyjnych , 6 świetlic Oferta wychowawcza: OFERTA WYCHOWAWCZA MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO W KOLONII SZCZERBACKIEJ Przezwyciężanie negatywizmu szkolnego i zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym u wychowanków. * indywidualna pomoc wychowankom podczas odrabiania lekcji. * organizowanie pomocy koleżeńskiej. * stwarzanie warunków i organizowanie czytania lektury obowiązkowej. * oglądanie programów TV i filmów oświatowych utrwalających i poszerzających wiadomości zdobyte na lekcjach. * prowadzenie grupowych i międzygrupowych konkursów przedmiotowych wiedzy ogólnej i politechnicznej. Wzbogacanie wiedzy o języku i jego kulturze, wdrażanie do czytelnictwa lektury uzupełniającej. * zwracanie uwagi na wypowiedzi wychowanków i eliminowanie z nich niewłaściwych słów i wyrażeń. * organizowanie wieczorów poezji. * organizowanie konkursów recytatorskich. * organizowanie cichego czytania książek i czasopism. * zorganizowanie międzygrupowego konkursu czytelniczego. Zapewnienie dopływu informacji o bieżących wydarzeniach społeczno-politycznych, gospodarczych i kulturalnych. * oglądanie „Wiadomości” i innych programów informacyjnych. * omawianie wydarzeń przedstawionych w publikatorach. * czytelnictwo prasy. Podnoszenie kultury, spędzanie czasu wolnego, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień indywidualnych wychowanków. słuchanie muzyki z płyt CD i DVD nauka śpiewu piosenek i kolęd. * koło plastyczno - dekoracyjne, * organizowanie zajęć plastycznych, * organizowanie zajęć muzycznych, * słuchanie muzy ki z płyt CD i DVD * nauka śpiewu piosenek i kolęd. * organizowanie wystaw twórczości wychowanków * organizowanie zajęć plastycznych. * organizowanie zajęć muzycznych * systematyczne zwracanie uwagi na zachowanie podopiecznych względem kolegów, przełożonych i własności społecznej. * pogadanki na temat poszanowania mienia społecznego i innego. * dyskusja i rozmowy na temat zachowania w różnych miejscach i sytuacjach życiowych w oparciu o „ABC dobrego zachowania” i „Młodzież i bon-ton” itp. * oddziaływanie na wychowanków pozytywnym przykładem osobistym. * uczestnictwo w pracach gospodarczo- porządkowych i społecznie użytecznych na rzecz placówki i najbliższego środowiska. * udział w akcji „Sprzątanie świata”. * okresowe podsumowanie osiągnięć w zachowaniu i nauce. * stosowanie kar i nagród. * Rozmowy na temat potrzeb nieletnich. Wdrażanie nieletnich do przestrzegania podstawowych zasad etyczno-moralnych i prawnych oraz podnoszenie dyscypliny wewnętrznej z uwzględnieniem wychowania komunikacyjnego. * zapoznanie nowoprzybyłych wychowanków z regulaminem ośrodka. * pogadanki i dyskusje mające na celu eliminowanie ze współżycia wychowanków zasad młodzieży podkultury przestępczej. * rozmowy uświadamiające wychowankom szkodliwy wpływ ucieczek na ich dalsze losy i zapobiegające ewentualnym ucieczkom. * pogadanki z zakresu prawa i praworządności * z uwzględnieniem praw dziecka i praw człowieka. * pogadanki oparte na programach TV z zakresu ruchu drogowego. * międzygrupowy konkurs wiedzy o prawie ruchu drogowego. * Koncert z okazji Dnia Matki * rozmowy na tematy związane z BHP. Rozwijanie zainteresowań historią Polski i rozbudzanie uczuć patriotycznych i internacjonalistycznych z uwzględnieniem udziału Polaków w odzyskaniu niepodległości. * oglądanie filmów i programów TV traktujących o wydarzeniach z historii Polski i omawianie ich z wychowankami. * organizowanie wieczornic tematycznych związanych z rocznicą odzyskania niepodległości. * Miesiącem Pamięci Narodowej i Dniem Zwycięstwa. Zorganizowanie pogadanek z okazji: * Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. *Rocznicy Powitania Warszawskiego. *Rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. * Wycieczki do miejsc związanych z martyrologią narodu, (w najbliższej okolicy) * Wykonanie dekoracji okolicznościowych w świetlicach grup wychowawczych. Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny wychowanków i stan ich zdrowia. * codzienna gimnastyka poranna. * organizowanie zespołowych gier sportowych i zabaw ruchowych. * organizowanie międzygrupowych turniejów sportowych z okazji: Nowego Roku-tenis stołowy. Indywidualny Turniej Bilardowy Halowy turniej piłki nożnej * Międzynarodowego Dnia Dziecka. * organizowanie dyskotek i wieczorów poezji * organizowanie gier stolikowych i zabaw świetlicowych. * oglądanie filmów i programów rozrywkowych, słuchanie muzyki. * pogadanki o sposobach zapobiegania zakażeniu wirusem HIV. * pogadanki o szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu i narkomanii. * zapewnienie odpowiedniej do pory roku odzieży. * Konkurs Oświaty Zdrowotnej Wdrażanie do przestrzegania higieny osobistej, dbałości o estetyczny wygląd zewnętrzny wychowanków, pomieszczeń ośrodka oraz terenów zielonych i obiektów sportowych.  codzienna toaleta poranna i wieczorna, kąpiel pod natryskiem, wymiana bielizny osobistej, wymiana bielizny pościelowej. * drobne naprawy, czyszczenie, pranie, prasowanie sortów odzieżowych. pranie bielizny. strzyżenie włosów i obcinanie paznokci, wystrój pomieszczeń, porządkowanie terenu ośrodka. Kształtowanie prawidłowych więzi emocjonalnych między nieletnimi a ich rodzicami. * ukierunkowane rozmowy indywidualne w czasie odwiedzin. * nakłanianie wychowanków do prowadzenia korespondencji. * wzywanie rodziców do odwiedzin. Przygotowanie do uczestnictwa w życiu społeczeństw a demokratycznego * zapoznanie z obowiązującym Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania * uświadamianie praw obywatelskich wynikających z Konwencji Praw Dziecka, Deklaracji Praw Człowieka i Konstytucji RP Tworzenie klimatu koleżeństwa i przyjaźni, szacunku dla człowieka. * umiejętności porozumiewania się poprzez ćwiczenia metodami aktywizującymi * wypracowanie przez klasę zasad współpracy, organizacja pomocy koleżeńskiej- * poznanie procesu komunikacji i kształtowanie Uświadomienie znaczenia rodziny w tyciu człowieka * ukazywanie uczniom w ramach zajęć: wychowawcy- nauczyciele roli poszczególnych członków rodziny * odpowiedzialności wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie * współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem (konflikt pokoleń, przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów) Przygotowanie do zdrowego stylu życia. * zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej) * poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem * promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych- zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej) * poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem * promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych Oferta edukacyjna: Wychowankowie naszej Placówki to młodzież w wieku do 18 roku życia uczęszczająca do następujących typów szkół: 1. Liceum Ogólnokształcące Specjalne 2. Branżowa Szkoła I Stopnia - kierunek kształcenia Kucharz Realizowane w placówce programy profilaktyczne W bieżącym roku szkolnym 2042/2025 w pracy z wychowankami oddziaływania profilaktyczne realizowane będą za pomocą Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego opracowanego na podstawie co rocznej ewaluacji. Informacje zebrane na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród wychowanków, nauczycieli oraz analiza dzienników lekcyjnych, dzienników specjalistów psychologa i pedagoga, pozwalają na opracowywanie aktualnej tematyki z zakresu profilaktyki oraz odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania naszej młodzieży. Kadra pedagogiczna Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kolonii Szczerbackiej realizuje w bieżącym roku szkolnym tematykę z obszaru: ● Problemy adaptacyjne wychowanków ● Agresja w tym zachowania autoagresywne i suicydalne ● Uzależnienia od środków psychoaktywnych, w tym dopalaczy, alkoholu i papierosów ● Niska motywacja do nauki szkolnej i pracy ● Zachowania opozycyjno-buntownicze ● Zachowania ryzykowne związane z inicjacja seksualną ● Wulgaryzmy ● Ucieczki i samowolne oddalenia z ośrodka ● Udział w strukturach nieformalnych ośrodka ● Konsekwencje przebytych urazów o charakterze traumatycznym ● Inne zaburzenia rozwojowe takie jak dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, ADHD Zajęcia profilaktyczne są realizowane poprzez realizację godzin wychowawczych, warsztatów i pogadanek prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego, zajęć pozalekcyjnych w grupach wychowawczych, organizację apeli i spotkań z funkcjonariuszami policji, terapeutami uzależnień, zaproszonymi gośćmi zajmującymi się tematyką profilaktyki i prowadzenia zdrowego stylu życia. Doradztwo zawodowe: Program Doradztwa Zawodowego realizowany jest w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Kolonii Szczerbackiej. Ze względu na opóźnienia szkolne wychowanków Ośrodka i różny wiek uczniów w danej klasie, program dostępny jest dla uczniów wszystkich szkół funkcjonujących przy Ośrodku. Działaniami objęci są w szczególności usamodzielniani wychowankowie oraz uczniowie klasy III. Pozostali uczniowie – w zależności od sytuacji życiowej oraz stopnia zainteresowania problemem orientacji zawodowej. Przez cały rok szkolny prowadzone są zajęcia, na których uczniowie poznają: - system kształcenia dla młodzieży i dorosłych w Polsce, - możliwości i metody aktywnego poszukiwania pracy, - dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjne, - siebie, swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, czynniki jakie należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego zawodu i szkoły, - swoje preferencje zawodowe - testy proponowane przez psychologa Ośrodka, - swoje preferencje i predyspozycje – ankiety: test skłonności zawodowych, test samooceny, test zainteresowań itd. - zawody istniejące na rynku pracy – czynności wykonywane przez osobę reprezentującą dany zawód, wymagania, przeciwwskazania, - specyfikę zakładów pracy. Działania zawarte w programie realizowane są na spotkaniach z doradcą zawodowym, psychologiem, pedagogiem Ośrodka, pracownikami, Powiatowego Urzędu Pracy w Przysusze