Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Przysucha
26-400 Przysucha
Telefon: 48 675 18 26, 784-389-311 e-mail: administracjamowks@przysucha.pl
http://www.mowkoloniaszczerbacka.edu.pl
Dyrektor: Agnieszka Rolak
Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Przysusze
Przeznaczenie: Koedukacyjna
Typ: resocjalizacyjna
Zawody:
Baza lokalowa Placówki obejmuje:
Sala gimnastyczna - 1
Sale lekcyjne - 7
Świetlice - 5
Sypialnie wychowanków - 20
Świetlica sportowa - 1
Świetlica muzyczna - 1
Sala kulinarna - 1
Gabinet Dyrektora - 1
Gabinet Wicedyrektora, Kierownika ds. wychowawczych - 1
Gabinet pedagoga, psychologa - 1
Pokój nauczycielski - 1
Pokój wychowawców - 2
Biblioteka - 1
Gabinet pielęgniarki - 1
Pomieszczenie nauczycieli w-f - 1
Biuro - 1
Stołówka - 1
Pomieszczenie konserwatora - 1
Pomieszczenie sprzątaczki - 1
Łazienki - 10
Depozyt - 1
Kotłownia - 1
Kuchnia - 1 (3 pomieszczenia)
Magazyn - 2 (chemiczny, spożywczy)
Piwnica - 1 (2 pomieszczenia)
Liczba osób w pokojach: Placówka dysponuje 20 sypialniami (4 osobowymi)
Zaplecze gastronomiczne: Kuchnia, stołówka, pracownia kulinarna, magazyn z żywnością
Zaplecze sportowe: Boisko, siłownia, sala gimnastyczna
Zaplecze kultoralno-oświatowe: 6 świetlic, biblioteka, 2 sale informatyczna
Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym funkcjonują następujące typy szkół:
Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna prowadzona dla absolwentów szkoły podstawowej - klasa I, II i III
Czteroletnie Liceum Ogólnokształcące Specjalne dla absolwentów szkoły podstawowej- klasa I, II, III
Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
Program wychowawczo-profilaktyczny
Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
Koła: muzyczno-teatralne, sportowe, kulinarne, plastyczno-dekoratorskie, fotograficzne, turystyczne Wędrowiec, PCK, biblioteczne, wolontariatu, przedsiębiorczości, przedmiotowe, edukacji obronnej
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
Szkoła Branżowa I Stopnia : KUCHARZ
czas trwania nauki 3 lata
po ukończeniu szkoły uczeń potrafi:
• sporządzać potrawy i napoje
• profesjonalnie dekorować potrawy
• obliczać wartości energetyczną i odżywczą produktów spożywczych i potraw
• planować zakupy
• planować i sporządzać karty menu
• prowadzić działalność gastronomiczną
• posługiwać się językiem obcym
• współpracować w zespole
Przedmioty ogólnokształcące
• Język polski
• j. angielski
j. niemiecki
• Historia
• Wiedza o społeczeństwie
• Podstawy przedsiębiorczości
• Geografia
• Biologia
• Chemia
• Fizyka
• Matematyka
• Informatyka
• Wychowanie fizyczne
• Edukacja dla bezpieczeństwa
• Zajęcia z wychowawcą
• religia/etyka
• wychowanie do życia w rodzinie
przedmioty zawodowe teoretyczne
• Wyposażenie w gastronomii
• BHP w gasronomii
• Działalność gospodarcza w gastronomii
• Język obcy w gastronomii – język angielski
• Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem
Przedmioty zawodowe praktyczne
• Procesy technologiczne
• Gastronomia w praktyce
Absolwent tego kierunku ma wiele możliwości zawodowych, ponieważ: może usamodzielnić się i rozpocząć pracę zawodową w barach szybkiej obsługi, punktach małej gastronomii, szpitalach, szkołach oraz restauracjach, kawiarniach, hotelowych zakładach gastronomicznych, przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją wyrobów i półproduktów spożywczych. Dobry kucharz bez problemu znajdzie pracę.
Praktyki zawodowe odbywają się w placówce. Edukacja kończy się zewnętrznym egzaminem czeladniczym.
Liceum Ogólnokształcące umożliwia uczniowi zdawanie egzaminu maturalnego
Baza lokalowa placówki:
• Liczba osób w pokojach – 4
• Zaplecze gastronomiczne- pracownia kulinarna, kuchnia, świetlica kulinarna
• Zaplecze sportowe – hala sportowa, siłownia, boisko
• Zaplecze kulturalno – oświatowe – 7 klas lekcyjnych , 6 świetlic
Oferta wychowawcza:
OFERTA WYCHOWAWCZA
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO
W KOLONII SZCZERBACKIEJ
Przezwyciężanie negatywizmu szkolnego i zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym u wychowanków.
* indywidualna pomoc wychowankom podczas odrabiania lekcji.
* organizowanie pomocy koleżeńskiej.
* stwarzanie warunków i organizowanie czytania lektury obowiązkowej.
* oglądanie programów TV i filmów oświatowych utrwalających i poszerzających wiadomości zdobyte na lekcjach.
* prowadzenie grupowych i międzygrupowych konkursów przedmiotowych wiedzy ogólnej i politechnicznej.
Wzbogacanie wiedzy o języku i jego kulturze, wdrażanie do czytelnictwa lektury uzupełniającej.
* zwracanie uwagi na wypowiedzi wychowanków i eliminowanie z nich niewłaściwych słów i wyrażeń.
* organizowanie wieczorów poezji.
* organizowanie konkursów recytatorskich.
* organizowanie cichego czytania książek
i czasopism.
* zorganizowanie międzygrupowego konkursu czytelniczego.
Zapewnienie dopływu informacji o bieżących wydarzeniach społeczno-politycznych, gospodarczych i kulturalnych.
* oglądanie „Wiadomości” i innych programów informacyjnych.
* omawianie wydarzeń przedstawionych w publikatorach.
* czytelnictwo prasy.
Podnoszenie kultury, spędzanie czasu wolnego, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień indywidualnych wychowanków.
słuchanie muzyki z płyt CD i DVD
nauka śpiewu piosenek i kolęd.
* koło plastyczno - dekoracyjne,
* organizowanie zajęć plastycznych,
* organizowanie zajęć muzycznych,
* słuchanie muzy ki z płyt CD i DVD
* nauka śpiewu piosenek i kolęd.
* organizowanie wystaw twórczości
wychowanków
* organizowanie zajęć plastycznych.
* organizowanie zajęć muzycznych
* systematyczne zwracanie uwagi na zachowanie podopiecznych względem kolegów, przełożonych i własności społecznej.
* pogadanki na temat poszanowania mienia społecznego i innego.
* dyskusja i rozmowy na temat zachowania
w różnych miejscach i sytuacjach życiowych w oparciu o „ABC dobrego zachowania” i „Młodzież i bon-ton” itp.
* oddziaływanie na wychowanków pozytywnym przykładem osobistym.
* uczestnictwo w pracach gospodarczo- porządkowych i społecznie użytecznych na rzecz placówki i najbliższego środowiska.
* udział w akcji „Sprzątanie świata”.
* okresowe podsumowanie osiągnięć w zachowaniu i nauce.
* stosowanie kar i nagród.
* Rozmowy na temat potrzeb nieletnich.
Wdrażanie nieletnich do przestrzegania podstawowych zasad etyczno-moralnych i prawnych oraz podnoszenie dyscypliny wewnętrznej z uwzględnieniem wychowania komunikacyjnego.
* zapoznanie nowoprzybyłych wychowanków z regulaminem ośrodka.
* pogadanki i dyskusje mające na celu eliminowanie ze współżycia wychowanków zasad młodzieży podkultury przestępczej.
* rozmowy uświadamiające wychowankom szkodliwy wpływ ucieczek na ich dalsze losy i zapobiegające ewentualnym ucieczkom.
* pogadanki z zakresu prawa i praworządności
* z uwzględnieniem praw dziecka i praw człowieka.
* pogadanki oparte na programach TV z zakresu ruchu drogowego.
* międzygrupowy konkurs wiedzy o prawie ruchu drogowego.
* Koncert z okazji Dnia Matki
* rozmowy na tematy związane z BHP.
Rozwijanie zainteresowań historią Polski i rozbudzanie uczuć patriotycznych i internacjonalistycznych z uwzględnieniem udziału Polaków w odzyskaniu niepodległości.
* oglądanie filmów i programów TV traktujących o wydarzeniach z historii Polski i omawianie ich z wychowankami.
* organizowanie wieczornic tematycznych związanych z rocznicą odzyskania niepodległości.
* Miesiącem Pamięci Narodowej i Dniem Zwycięstwa.
Zorganizowanie pogadanek z okazji:
* Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja.
*Rocznicy Powitania Warszawskiego.
*Rocznicy wybuchu II Wojny Światowej.
* Wycieczki do miejsc związanych z martyrologią narodu, (w najbliższej okolicy)
* Wykonanie dekoracji okolicznościowych w świetlicach grup wychowawczych.
Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny wychowanków i stan ich zdrowia.
* codzienna gimnastyka poranna.
* organizowanie zespołowych gier sportowych i zabaw ruchowych.
* organizowanie międzygrupowych turniejów sportowych z okazji: Nowego Roku-tenis stołowy. Indywidualny Turniej Bilardowy Halowy turniej piłki nożnej
* Międzynarodowego Dnia Dziecka.
* organizowanie dyskotek i wieczorów poezji
* organizowanie gier stolikowych i zabaw świetlicowych.
* oglądanie filmów i programów rozrywkowych, słuchanie muzyki.
* pogadanki o sposobach zapobiegania zakażeniu wirusem HIV.
* pogadanki o szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu i narkomanii.
* zapewnienie odpowiedniej do pory roku odzieży.
* Konkurs Oświaty Zdrowotnej
Wdrażanie do przestrzegania higieny osobistej, dbałości o estetyczny wygląd zewnętrzny wychowanków, pomieszczeń ośrodka oraz terenów zielonych i obiektów sportowych. codzienna toaleta poranna i wieczorna, kąpiel pod natryskiem, wymiana bielizny osobistej, wymiana bielizny pościelowej.
* drobne naprawy, czyszczenie, pranie, prasowanie sortów odzieżowych. pranie bielizny. strzyżenie włosów i obcinanie paznokci, wystrój pomieszczeń, porządkowanie terenu ośrodka.
Kształtowanie prawidłowych więzi emocjonalnych między nieletnimi a ich rodzicami.
* ukierunkowane rozmowy indywidualne w czasie odwiedzin.
* nakłanianie wychowanków do prowadzenia korespondencji.
* wzywanie rodziców do odwiedzin.
Przygotowanie do uczestnictwa w życiu społeczeństw a demokratycznego
* zapoznanie z obowiązującym Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
* uświadamianie praw obywatelskich wynikających z Konwencji Praw Dziecka, Deklaracji Praw Człowieka i Konstytucji RP
Tworzenie klimatu koleżeństwa i przyjaźni, szacunku dla człowieka.
* umiejętności porozumiewania się poprzez ćwiczenia metodami aktywizującymi
* wypracowanie przez klasę zasad współpracy, organizacja pomocy koleżeńskiej-
* poznanie procesu komunikacji i kształtowanie
Uświadomienie znaczenia rodziny w tyciu człowieka
* ukazywanie uczniom w ramach zajęć: wychowawcy- nauczyciele roli poszczególnych członków rodziny
* odpowiedzialności wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie
* współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem (konflikt pokoleń, przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów)
Przygotowanie do zdrowego stylu życia.
* zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej)
* poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem
* promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych- zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej)
* poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem
* promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych
Oferta edukacyjna:
Wychowankowie naszej Placówki to młodzież w wieku do 18 roku życia uczęszczająca do następujących typów szkół:
1. Liceum Ogólnokształcące Specjalne
2. Branżowa Szkoła I Stopnia - kierunek kształcenia Kucharz
Realizowane w placówce programy profilaktyczne
W bieżącym roku szkolnym 2042/2025 w pracy z wychowankami oddziaływania profilaktyczne realizowane będą za pomocą Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego opracowanego na podstawie co rocznej ewaluacji. Informacje zebrane na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród wychowanków, nauczycieli oraz analiza dzienników lekcyjnych, dzienników specjalistów psychologa i pedagoga, pozwalają na opracowywanie aktualnej tematyki
z zakresu profilaktyki oraz odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania naszej młodzieży. Kadra pedagogiczna Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kolonii Szczerbackiej realizuje w bieżącym roku szkolnym tematykę z obszaru:
● Problemy adaptacyjne wychowanków
● Agresja w tym zachowania autoagresywne i suicydalne
● Uzależnienia od środków psychoaktywnych, w tym dopalaczy, alkoholu i papierosów
● Niska motywacja do nauki szkolnej i pracy
● Zachowania opozycyjno-buntownicze
● Zachowania ryzykowne związane z inicjacja seksualną
● Wulgaryzmy
● Ucieczki i samowolne oddalenia z ośrodka
● Udział w strukturach nieformalnych ośrodka
● Konsekwencje przebytych urazów o charakterze traumatycznym
● Inne zaburzenia rozwojowe takie jak dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, ADHD
Zajęcia profilaktyczne są realizowane poprzez realizację godzin wychowawczych, warsztatów i pogadanek prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego, zajęć pozalekcyjnych w grupach wychowawczych, organizację apeli i spotkań z funkcjonariuszami policji, terapeutami uzależnień, zaproszonymi gośćmi zajmującymi się tematyką profilaktyki
i prowadzenia zdrowego stylu życia.
Doradztwo zawodowe:
Program Doradztwa Zawodowego realizowany jest w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Kolonii Szczerbackiej. Ze względu na opóźnienia szkolne wychowanków Ośrodka i różny wiek uczniów w danej klasie, program dostępny jest dla uczniów wszystkich szkół funkcjonujących przy Ośrodku. Działaniami objęci są w szczególności usamodzielniani wychowankowie oraz uczniowie klasy III. Pozostali uczniowie – w zależności od sytuacji życiowej oraz stopnia zainteresowania problemem orientacji zawodowej.
Przez cały rok szkolny prowadzone są zajęcia, na których uczniowie poznają:
- system kształcenia dla młodzieży i dorosłych w Polsce,
- możliwości i metody aktywnego poszukiwania pracy,
- dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjne,
- siebie, swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, czynniki jakie należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego
zawodu i szkoły,
- swoje preferencje zawodowe - testy proponowane przez psychologa Ośrodka,
- swoje preferencje i predyspozycje – ankiety: test skłonności zawodowych, test samooceny, test zainteresowań itd.
- zawody istniejące na rynku pracy – czynności wykonywane przez osobę reprezentującą dany zawód, wymagania, przeciwwskazania,
- specyfikę zakładów pracy.
Działania zawarte w programie realizowane są na spotkaniach z doradcą zawodowym, psychologiem, pedagogiem Ośrodka, pracownikami, Powiatowego Urzędu Pracy w Przysusze