wai kontrast
System Kierowania Nieletnich

System Kierowania Nieletnich

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Przysucha

Dane teleadresowe
Kolonia Szczerbacka 37
26-400 Przysucha
Telefon: 48 675 18 26 Fax: 48 675 18 26
e-mail: administracjamowks@przysucha.pl
http://www.mowkoloniaszczerbacka.edu.pl


Dane organizacyjne

Dyrektor: Agnieszka Rolak

Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Przysusze
Przeznaczenie: Koedukacyjna
Typ: resocjalizacyjna

Zawody:

  • Kucharz
  • Technik informatyk
  • Baza lokalowa

    Baza lokalowa Placówki obejmuje: Sala gimnastyczna - 1 Sale lekcyjne - 7 Świetlice - 5 Sypialnie wychowanków - 20 Świetlica sportowa - 1 Świetlica muzyczna - 1 Sala kulinarna - 1 Gabinet Dyrektora - 1 Gabinet Wicedyrektora, Kierownika ds. wychowawczych - 1 Gabinet pedagoga, psychologa - 1 Pokój nauczycielski - 1 Pokój wychowawców - 2 Biblioteka - 1 Gabinet pielęgniarki - 1 Pomieszczenie nauczycieli w-f - 1 Biuro - 1 Stołówka - 1 Pomieszczenie konserwatora - 1 Pomieszczenie sprzątaczki - 1 Łazienki - 10 Depozyt - 1 Kotłownia - 1 Kuchnia - 1 (3 pomieszczenia) Magazyn - 2 (chemiczny, spożywczy) Piwnica - 1 (2 pomieszczenia)
    Liczba osób w pokojach: Placówka dysponuje 20 sypialniami (4 osobowymi)
    Zaplecze gastronomiczne: Kuchnia, stołówka, pracownia kulinarna, magazyn z żywnością
    Zaplecze sportowe: Boisko, siłownia, sala gimnastyczna
    Zaplecze kultoralno-oświatowe: 6 świetlic, biblioteka, 2 sale informatyczna

    Oferta edukacyjna i wychowawcza

    Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym funkcjonują następujące typy szkół: Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna prowadzona dla absolwentów szkoły podstawowej - klasa I, II i III Czteroletnie Liceum Ogólnokształcące Specjalne dla absolwentów szkoły podstawowej- klasa I, II
    Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
    Program wychowawczo-profilaktyczny
    Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
    Koła: muzyczno-teatralne, sportowe, kulinarne, plastyczno-dekoratorskie, fotograficzne, turystyczne Wędrowiec, PCK, biblioteczne, wolontariatu, przedsiębiorczości, przedmiotowe
    Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
    Szkoła Branżowa I Stopnia : KUCHARZ czas trwania nauki 3 lata po ukończeniu szkoły uczeń potrafi: • sporządzać potrawy i napoje • profesjonalnie dekorować potrawy • obliczać wartości energetyczną i odżywczą produktów spożywczych i potraw • planować zakupy • planować i sporządzać karty menu • prowadzić działalność gastronomiczną • posługiwać się językiem obcym • współpracować w zespole Przedmioty ogólnokształcące • Język polski • j. angielski j. niemiecki • Historia • Wiedza o społeczeństwie • Podstawy przedsiębiorczości • Geografia • Biologia • Chemia • Fizyka • Matematyka • Informatyka • Wychowanie fizyczne • Edukacja dla bezpieczeństwa • Zajęcia z wychowawcą • religia/etyka • wychowanie do życia w rodzinie przedmioty zawodowe teoretyczne • Wyposażenie w gastronomii • BHP w gasronomii • Działalność gospodarcza w gastronomii • Język obcy w gastronomii – język angielski • Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem Przedmioty zawodowe praktyczne • Procesy technologiczne • Gastronomia w praktyce Absolwent tego kierunku ma wiele możliwości zawodowych, ponieważ: może usamodzielnić się i rozpocząć pracę zawodową w barach szybkiej obsługi, punktach małej gastronomii, szpitalach, szkołach oraz restauracjach, kawiarniach, hotelowych zakładach gastronomicznych, przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją wyrobów i półproduktów spożywczych. Dobry kucharz bez problemu znajdzie pracę. Praktyki zawodowe odbywają się w placówce. Edukacja kończy się zewnętrznym egzaminem czeladniczym. Liceum Ogólnokształcące umożliwia uczniowi zdawanie egzaminu maturalnego Baza lokalowa placówki: • Liczba osób w pokojach – 4 • Zaplecze gastronomiczne- pracownia kulinarna, kuchnia, świetlica kulinarna • Zaplecze sportowe – hala sportowa, siłownia • Zaplecze kulturalno – oświatowe – 7 klas lekcyjnych , 6 świetlic Oferta wychowawcza: OFERTA WYCHOWAWCZA MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO W KOLONII SZCZERBACKIEJ Przezwyciężanie negatywizmu szkolnego i zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym u wychowanków.  indywidualna pomoc wychowankom podczas odrabiania lekcji.  organizowanie pomocy koleżeńskiej.  stwarzanie warunków i organizowanie czytania lektury obowiązkowej.  oglądanie programów TV i filmów oświatowych utrwalających i poszerzających wiadomości zdobyte na lekcjach.  prowadzenie grupowych i międzygrupowych konkursów przedmiotowych wiedzy ogólnej i politechnicznej. Wzbogacanie wiedzy o języku i jego kulturze, wdrażanie do czytelnictwa lektury uzupełniającej.  zwracanie uwagi na wypowiedzi wychowanków i eliminowanie z nich niewłaściwych słów i wyrażeń.  organizowanie wieczorów poezji.  organizowanie konkursów recytatorskich.  organizowanie cichego czytania książek i czasopism.  zorganizowanie międzygrupowego konkursu czytelniczego. Zapewnienie dopływu informacji o bieżących wydarzeniach społeczno-politycznych, gospodarczych i kulturalnych.  oglądanie „Wiadomości” i innych programów informacyjnych.  omawianie wydarzeń przedstawionych w publikatorach.  czytelnictwo prasy. Podnoszenie kultury, spędzanie czasu wolnego, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień indywidualnych wychowanków. słuchanie muzyki z płyt CD i DVD nauka śpiewu piosenek i kolęd.  koło plastyczno - dekoracyjne,  organizowanie zajęć plastycznych,  organizowanie zajęć muzycznych,  słuchanie muzy ki z płyt CD i DVD  nauka śpiewu piosenek i kolęd.  organizowanie wystaw twórczości wychowanków  organizowanie zajęć plastycznych.  organizowanie zajęć muzycznych  systematyczne zwracanie uwagi na zachowanie podopiecznych względem kolegów, przełożonych i własności społecznej.  pogadanki na temat poszanowania mienia społecznego i innego.  dyskusja i rozmowy na temat zachowania w różnych miejscach i sytuacjach życiowych w oparciu o „ABC dobrego zachowania” i „Młodzież i bon-ton” itp.  oddziaływanie na wychowanków pozytywnym przykładem osobistym.  uczestnictwo w pracach gospodarczo- porządkowych i społecznie użytecznych na rzecz placówki i najbliższego środowiska.  udział w akcji „Sprzątanie świata”.  okresowe podsumowanie osiągnięć w zachowaniu i nauce.  stosowanie kar i nagród.  Rozmowy na temat potrzeb nieletnich. Wdrażanie nieletnich do przestrzegania podstawowych zasad etyczno-moralnych i prawnych oraz podnoszenie dyscypliny wewnętrznej z uwzględnieniem wychowania komunikacyjnego.  zapoznanie nowoprzybyłych wychowanków z regulaminem ośrodka.  pogadanki i dyskusje mające na celu eliminowanie ze współżycia wychowanków zasad młodzieży podkultury przestępczej.  rozmowy uświadamiające wychowankom szkodliwy wpływ ucieczek na ich dalsze losy i zapobiegające ewentualnym ucieczkom.  pogadanki z zakresu prawa i praworządności  z uwzględnieniem praw dziecka i praw człowieka.  pogadanki oparte na programach TV z zakresu ruchu drogowego.  międzygrupowy konkurs wiedzy o prawie ruchu drogowego.  Koncert z okazji Dnia Matki  rozmowy na tematy związane z BHP. Rozwijanie zainteresowań historią Polski i rozbudzanie uczuć patriotycznych i internacjonalistycznych z uwzględnieniem udziału Polaków w odzyskaniu niepodległości.  oglądanie filmów i programów TV traktujących o wydarzeniach z historii Polski i omawianie ich z wychowankami.  organizowanie wieczornic tematycznych związanych z rocznicą odzyskania niepodległości.  Miesiącem Pamięci Narodowej i Dniem Zwycięstwa.  Zorganizowanie pogadanek z okazji:  Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja.  Rocznicy Powitania Warszawskiego.  Rocznicy wybuchu II Wojny Światowej.  Wycieczki do miejsc związanych z martyrologią narodu, (w najbliższej okolicy)  Wykonanie dekoracji okolicznościowych w świetlicach grup wychowawczych. Dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny wychowanków i stan ich zdrowia.  codzienna gimnastyka poranna.  organizowanie zespołowych gier sportowych i zabaw ruchowych.  organizowanie międzygrupowych turniejów sportowych z okazji: Nowego Roku-tenis stołowy. Indywidualny Turniej Bilardowy Halowy turniej piłki nożnej  Międzynarodowego Dnia Dziecka.  organizowanie dyskotek i wieczorów poezji  organizowanie gier stolikowych i zabaw świetlicowych.  oglądanie filmów i programów rozrywkowych, słuchanie muzyki.  pogadanki o sposobach zapobiegania zakażeniu wirusem HIV.  pogadanki o szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu i narkomanii.  zapewnienie odpowiedniej do pory roku odzieży.  Konkurs Oświaty Zdrowotnej Wdrażanie do przestrzegania higieny osobistej, dbałości o estetyczny wygląd zewnętrzny wychowanków, pomieszczeń ośrodka oraz terenów zielonych i obiektów sportowych.  codzienna toaleta poranna i wieczorna, kąpiel pod natryskiem, wymiana bielizny osobistej, wymiana bielizny pościelowej.  drobne naprawy, czyszczenie, pranie, prasowanie sortów odzieżowych. pranie bielizny. strzyżenie włosów i obcinanie paznokci, wystrój pomieszczeń, porządkowanie terenu ośrodka. Kształtowanie prawidłowych więzi emocjonalnych między nieletnimi a ich rodzicami.  ukierunkowane rozmowy indywidualne w czasie odwiedzin.  nakłanianie wychowanków do prowadzenia korespondencji.  wzywanie rodziców do odwiedzin. Przygotowanie do uczestnictwa w życiu społeczeństw a demokratycznego  zapoznanie z obowiązującym Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania  uświadamianie praw obywatelskich wynikających z Konwencji Praw Dziecka, Deklaracji Praw Człowieka i Konstytucji RP Tworzenie klimatu koleżeństwa i przyjaźni, szacunku dla człowieka.  umiejętności porozumiewania się poprzez ćwiczenia metodami aktywizującymi  wypracowanie przez klasę zasad współpracy, organizacja pomocy koleżeńskiej-  poznanie procesu komunikacji i kształtowanie Uświadomienie znaczenia rodziny w tyciu człowieka  ukazywanie uczniom w ramach zajęć: wychowawcy- nauczyciele roli poszczególnych członków rodziny  odpowiedzialności wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie  współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem (konflikt pokoleń, przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów) Przygotowanie do zdrowego stylu życia.  zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej)  poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem  promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych- zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia (odżywiania, higieny osobistej, aktywności fizycznej)  poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem  promocja szeroko rozumianej abstynencji w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy i zajęć lekcyjnych Oferta edukacyjna: Wychowankowie naszej Placówki to młodzież w wieku do 18 roku życia uczęszczająca do następujących typów szkół: 1. Liceum Ogólnokształcące Specjalne 2. Branżowa Szkoła I Stopnia - kierunek kształcenia Kucharz Realizowane w placówce programy profilaktyczne W bieżącym roku szkolnym 2022/2023 w pracy z wychowankami oddziaływania profilaktyczne realizowane są za pomocą Szkolnego Programu Profilaktyki opracowanego na podstawie co rocznej ewaluacji. Informacje zebrane na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród wychowanków, nauczycieli oraz analiza dzienników lekcyjnych, dzienników specjalistów psychologa i pedagoga, pozwalają na opracowywanie aktualnej tematyki z zakresu profilaktyki oraz odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania naszej młodzieży. Kadra pedagogiczna Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kolonii Szczerbackiej realizuje w bieżącym roku szkolnym tematykę z obszaru: ● Problemy adaptacyjne wychowanków ● Agresja w tym zachowania autoagresywne i suicydalne ● Uzależnienia od środków psychoaktywnych, w tym dopalaczy, alkoholu i papierosów ● Niska motywacja do nauki szkolnej i pracy ● Zachowania opozycyjno-buntownicze ● Zachowania ryzykowne związane z inicjacja seksualną ● Wulgaryzmy ● Ucieczki i samowolne oddalenia z ośrodka ● Udział w strukturach nieformalnych ośrodka ● Konsekwencje przebytych urazów o charakterze traumatycznym ● Inne zaburzenia rozwojowe takie jak dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, ADHD Zajęcia profilaktyczne są realizowane poprzez realizację godzin wychowawczych, warsztatów i pogadanek prowadzonych przez psychologa i pedagoga szkolnego, zajęć pozalekcyjnych w grupach wychowawczych, organizację apeli i spotkań z funkcjonariuszami policji, terapeutami uzależnień, zaproszonymi gośćmi zajmującymi się tematyką profilaktyki i prowadzenia zdrowego stylu życia. Doradztwo zawodowe: Program Doradztwa Zawodowego realizowany jest w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Kolonii Szczerbackiej. Ze względu na opóźnienia szkolne wychowanków Ośrodka i różny wiek uczniów w danej klasie, program dostępny jest dla uczniów wszystkich szkół funkcjonujących przy Ośrodku. Działaniami objęci są w szczególności usamodzielniani wychowankowie oraz uczniowie klasy III. Pozostali uczniowie – w zależności od sytuacji życiowej oraz stopnia zainteresowania problemem orientacji zawodowej. Przez cały rok szkolny prowadzone są zajęcia, na których uczniowie poznają: - system kształcenia dla młodzieży i dorosłych w Polsce, - możliwości i metody aktywnego poszukiwania pracy, - dokumenty aplikacyjne, rozmowa kwalifikacyjne, - siebie, swoje mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, predyspozycje, czynniki jakie należy brać pod uwagę przy wyborze przyszłego zawodu i szkoły, - swoje preferencje zawodowe - testy proponowane przez psychologa Ośrodka, - swoje preferencje i predyspozycje – ankiety: test skłonności zawodowych, test samooceny, test zainteresowań itd. - zawody istniejące na rynku pracy – czynności wykonywane przez osobę reprezentującą dany zawód, wymagania, przeciwwskazania, - specyfikę zakładów pracy. Działania zawarte w programie realizowane są na spotkaniach z doradcą zawodowym, psychologiem, pedagogiem Ośrodka, pracownikami, Powiatowego Urzędu Pracy w Przysusze