wai kontrast
System Kierowania Nieletnich

System Kierowania Nieletnich

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Goniądz

Dane teleadresowe
Plac 11 Listopada 37
19-110 Goniądz
Telefon: 85 738 00 23; 504997179 Fax: 85 738 00 23
e-mail: sekretariat@mowgoniadz.pl
http://www.mowgoniadz.pl


Dane organizacyjne

Dyrektor: Sławomir Moczydłowski

Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Mońkach
Przeznaczenie: Dla dziewcząt
Typ: resocjalizacyjna

Zawody:

  • Technik żywienia i usług gastronomicznych
  • Technik usług fryzjerskich
  • Technik handlowiec
  • Baza lokalowa

    Wychowanki obecnie mieszkają w dwóch budynkach: przy placu 11 Listopada 37, gdzie mieszczą się również szkoły i administracja oraz nowym budynku przy ulicy Różanej 2. Mieszkanie usamodzielnienia dla najstarszych wychowanek, w tym uczących się w szkołach zewnętrznych.
    Liczba osób w pokojach: 2-4
    Zaplecze gastronomiczne: MOW dysponuje w każdym budynku stołówką. Dodatkowo każda grupa ma możliwość korzystania z aneksu kuchennego. Wychowanki planują jadłospis oraz dokonują zakupów i przyrządzają posiłki.
    Zaplecze sportowe: Placówka dysponuje salą gimnastyczą, siłownią, korzystamy również z miejskiej pływalni; sali gimnastycznej i ośrodka jeździeckiego.
    Zaplecze kultoralno-oświatowe: Każda grupa dysponuje swoją świetlicą, do dyspozycji wychowanek jest sala komputerowa, biblioteka oraz pracownie zawodowe i sale do zajęć pozalekcyjnych.

    Oferta edukacyjna i wychowawcza

    LICEUM/TECHNIKUM. Przed wskazaniem proszę o kontakt w celu przeprowadzenia wywiadu z placówką kierującą. Ma to na celu eliminację uczennic, które nie powinny być skierowane do technikum, a zwłaszcza liceum ze względu na niskie możliwości intelektualne, niskie wyniki nauczania, brak motywacji do nauki w tego typu szkołach. Nie przyjmujemy uczennic, które ukończyły szkoły podstawowe z klasami przysposabiającymi do pracy.
    Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
    Celem resocjalizacji prowadzonej w Centrum jest rozpoznanie i wspieranie potencjału rozwojowego wychowanek tak, by opuszczając naszą placówkę były wyposażane w kompetencje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnorodnych rolach społecznych: pracownika, małżonka, rodzica, obywatela. Przyjęliśmy, iż kompetencje społeczne określają wiedzę, umiejętności, postawy oraz nastawienia motywacyjne, które wyrażają się w kontaktach interpersonalnych, kompetencje psychologiczne odnoszą się do sfery intrapsychicznego (wewnętrznego) funkcjonowania człowieka, a za ich najważniejsze wskaźniki przyjmuje się między innymi poziom percepcji, emocji, motywacji, pamięci, myślenia, wyobraźni. Rozwijanie tych struktur poznawczych jest jednym z głównych elementów procesu resocjalizacji. Przez rozwijanie potencjałów wychowanek stwarza się możliwość kreowania określonych parametrów tożsamości nieprzystosowanego społecznie człowieka oraz zakotwiczenie tych parametrów w środowisku społecznym i kulturowym. To te kompetencje są determinantami dojrzałego funkcjonowania w różnorodnych rolach społecznych i zawodowych. W procesie resocjalizacji postrzegamy nasze podopieczne w perspektywie znacznie szerszej niż TU- TERAZ, tj. „wychowanki młodzieżowego ośrodka wychowawczego”. Odrzucamy model „adaptacji wychowanki do życia w placówce” na rzecz modelu „adaptacji młodego człowieka do życia w społeczeństwie”. Sam proces resocjalizacji powinien transcendować poza mury placówki. W Centrum chcemy to osiągnąć przez zmianę modelu oddziaływań wychowawczych z korekcyjnego na twórczy, rozwijający potencjalne zdolności wychowanek. W naszym wypadku jest to włączenie podopiecznych do udziału w różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych, psychoedukacyjnych, w tym w jak największym stopniu organizowanych w środowisku lokalnym, poza murami Ośrodka. Dlatego tak istotne jest realizowanie różnorodnych projektów wspierających proces usamodzielnienia wychowanek: "Już się nie boję"; "Wygrać z bezradnością".
    Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
    W MOW realizujemy wiele zajęć pozalekcyjnych. Są one dostosowane do zainteresowań, pasji, zdolności wychowanek. Są to zajęcia SPORTOWO-REKREACYJNE (piłka siatkowa, piłka nożna, nordicwalking, pływanie, wędkarstwo, żeglarstwo, jazda konna,tenis). Zajęcia ARTYSTYCZNO-POZNAWCZE ( zespół muzyczny, kabaret, teatr, zajęcia plastyczne, rękodzieło, papieroplastyka, zajęcia ceremiczne, klub filmowy, klub fotograficzny). Ponadto wychowanki mają możliwość uczestnictwa w zajęciach takich jak: harcerstwo, wolontariat, teatr, które są organizowane wspólnie z młodzieżą ze szkół masowych.
    Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
    Kształtowanie kompetencji zawodowych i zaradności życiowej jest traktowane w kategoriach jednego z najważniejszych zadań MOW. Zwłaszcza w kontekście procesu usamodzielniania wychowanek wyposażenie ich w kompetencje zawodowe to podstawowa dodana wartość edukacyjna. MOW opuszczają najczęściej osoby 17-18. letnie, które kontynuują naukę na poziomie zawodowym lub podejmują pracę. Podstawowym elementem tego procesu jest aktywizacja zawodowa. Współczesny rynek pracy można określić jako trudny i wymagający dla wszystkich młodych ludzi szukających zatrudnienia. Skala trudności w wejściu w role zawodowe wychowanek jest z oczywistych powodów jeszcze większa. Dlatego w ramach zajęć dodatkowych organizujemy zajęcia z fryzjerstwa, gastronomii i kosmetologii. Wychowanki oprócz nauki zawodu w MOW mają możliwość uczestnictwa w praktykach zawodowych w firmach zewnętrznych. Taka sytuacja ułatwia im naukę, dalsze szkolenie zawodowe, a także odnalezienie się na prawdziwym rynku pracy, gdzie oprócz umiejętności praktycznych ważne są też kompetencje społeczne. W Centrum jest realizowany program usamodzielnienia pn. "Już się nie boję"