Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Warszawa
04-462 Warszawa
Telefon: 22 673-50-94, 22 673-49-75 Fax: 22 673-48-29
e-mail: sekretariat.mow2@eduwarszawa.pl
http://www.mowstrazacka.com
Dyrektor: Monika Zdrzyłowska
Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Urząd m.st. Warszawy
Przeznaczenie: Dla dziewcząt
Typ: resocjalizacyjna
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Nr 2 Szkoła Podstawowa Nr 131 Internat - 36 miejsc dla dziewcząt
Liczba osób w pokojach: do 4 osób
Zaplecze gastronomiczne: stołówka z zapleczem kuchennym, aneks kuchenny do przeprowadzania zajęć kulinarnych z wychowankami
Zaplecze sportowe: sala gimnastyczna, boisko sportowe, siłownia, siłownia plenerowa
Zaplecze kultoralno-oświatowe: biblioteka, sala komputerowa, pracownia terapeutyczna, klasy wyposażone w sprzęt multimedialny, jadalnia przystosowana do zajęć teatralnych, pracownia do zajęć fryzjerskich z przysposobienia do pracy w zawodzie.
Szkoła podstawowa z oddziałami przysposabiającymi do pracy w zawodzie fryzjera (klasa siódma i ósma)
W szkole zorganizowana jest możliwość wyrównania szans edukacyjnych oraz rozwinięcia swoich pasji. W szczególnych sytuacjach umożliwiamy ukończenie danego etapu edukacyjnego na zasadach promocji śródrocznej. Ofertę edukacyjną wzbogacają kursy zawodowe (cukiernik, krawiec, wizażysta i in. - w zależności od oferty CKU i CKZ), które kończą nasze uczennice dzięki współpracy z CKU i CKZ Nr 5 w Warszawie. Wychowanki mają szansę na zindywidualizowaną, względem swoich potrzeb, terapię - placówka organizuje zajęcia z biblioterapii, terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, terapię pedagogiczną, terapię uzależnień (autorki program MOtyWator oraz TUKAN). Współpracujemy z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, poradniami zdrowia psychicznego oraz pozarządowymi organizacjami wspierającymi nas w terapiach indywidualnych dziewcząt. Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym pozwala zaistnieć wychowankom w różnych obszarach społeczno - kulturalnych, nabyć kompetencje społeczne oraz indywidualne, niezbędne w życiu. Rozwijamy ideę uczenia się przez całe życie, angażując swoje podopieczne w przedsięwzięcia wolontariackie oraz kulturowe. Placówka jest wielokrotnym laureatem Warszawskiej Nagrody Kulturalnej, Mazowieckich Barw Wolontariatu oraz Szkoły z pomysłem na kulturę.
Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
DRAMA, TUKAN, TZA, TSR, BIBLIOTERAPIA, program adaptacyjny - "Poznawanie mnie", zajęcia taneczne, treningi siatkówki.
DRAMA jest to metoda pracy warsztatowej, wykorzystuje naturalną spontaniczność i ekspresję uczestników zajęć. Stwarza bezpieczne warunki do trenowania nowych sposobów zachowania, sprzyja refleksyjności, dzięki pracy "w roli" tworzy bezpieczny dystans, a jednocześnie uruchamia często prawdziwe osobiste emocje, pozwala sięgać do własnych doświadczeń. Program zajęć dramowych ma na celu wzmocnienie uczestników, poszukiwanie obszarów wewnętrznej mocy oraz kształtowanie w sobie otwartości na drugiego człowieka. Poprzez pracę z bajką, metamorfozą, kartami dialogowymi, stymulatorami, pracę z ciałem, wychowanki doświadczają innych wzorów myślenia i odczuwania, wzbogacają wachlarz możliwości radzenia sobie w różnych sytuacjach co wzmacnia poczucie własnej wartości i wpływa korzystnie na przezwyciężanie różnych kryzysów. Wychowanki w bezpiecznej atmosferze mogą zidentyfikować własne emocje i dać im dojść do głosu, ale przede wszystkim uczą się odszukiwać w sobie potencjał umożliwiający zmianę. Założeniem naszej grupy nie jest dawanie gotowych rozwiązań, lecz twórcze poszukiwanie wewnętrznych zasobów, oraz zdobywanie umiejętności, które mogą poprawić jakość życia, a przede wszystkim pomogą uwierzyć w siebie i swoją siłę.
BIBLIOTERAPIA - oddziaływanie poprzez dzieło artystyczne w celu uruchomienia odpowiednio skonstruowanych emocjonalnych doświadczeń. Zajęcia te pomagają naszym wychowankom w bezpiecznym środowisku zdobywać umiejętności społeczne i wiedzę ogólną.
TUKAN - program zajęć korekcyjnych dla młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi. Głównymi celami realizacji programu są: - dostarczenie wiedzy na temat wpływu środków psychoaktywnych na własne zdrowie i życie,
- nabycie umiejętności kontrolowanie zachowań destrukcyjnych w obszarach związanych z eksperymentowaniem środkami psychoaktywnymi,
- nabycie umiejętności ułatwiających w środowisku społecznym, własnych potrzeb,
- budowanie pozytywnego obrazu własnego siebie.
TZA - Trening Zastępowania Agresji - alternatywne sposoby rdzenia sobie z destrukcyjnymi emocjami, nauka kompetencji społecznych i rozwiązywania dylematów moralnych.
Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
Terapia pedagogiczna, Zespoły Wyrównawcze, doradztwo zawodowe.
Terapia pedagogiczna - zajęcia mające na celu, za pomocą środków pedagogicznych i wychowawczych, eliminować niepowodzenia szkolne. Zajęcia organizowane są raz w tygodniu i trwają jedną godzinę zegarową. Program obejmuje młodzież ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, zaburzeniami funkcji słuchowych, wzrokowych, manualno - graficznych oraz mających trudności w uczeniu się , wynikające ze wcześniejszych zaniedbań środowiskowych.
Program "Poznawanie Mnie", jest realizowany z każdą nową wychowanką. Program trwa około 5 tygodni i pozwala na poznanie wychowanki - jej mocnych i słabych stron, jej potrzeb, zainteresowań, ale również braków i trudności. Jest zbudowany w niezwykle przyjazny sposób, bo ma pomóc "nowej" w zaadaptowaniu się do sytuacji, zrozumieniu tej sytuacji, ale co niezwykle ważne - już na samym początku pracy pozwala określić jej oczekiwania związane z pobytem i tym co będzie chciała robić po opuszczeniu placówki.
Absolwent - to program, w którym uczestniczą wychowanki opuszczające naszą placówkę w danym roku szkolnym. Jego głównym celem jest przeciwdziałanie bierności, poczuciu niekompetencji i nierealistycznym oczekiwaniom poprzez budowanie motywacji do przyjęcia aktywnej postawy po opuszczeniu ośrodka. Zajęcia grupowe i rozmowy indywidualne umożliwiają wychowankom identyfikację własnych predyspozycji i oczekiwań edukacyjno - zawodowych oraz wskazują możliwości ich realizacji. Warsztaty nt. rynku pracy. metod poszukiwania zatrudnienia, redagowania dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą oraz zasad autoprezentacji to niektóre zagadnienia, których poznanie na zajęciach daje szansę wychowankom na łatwiejszy start na rynku pracy.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
Doradztwo edukacyjno-zawodowe jest realizowane w formie grupowej i indywidualnej.
Zajęcia grupowe i konsultacje indywidualne umożliwiają wychowankom:
• zdobywanie i pogłębianie wiedzy o sobie niezbędnej do planowania ścieżki edukacyjno–zawodowej (diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych, uzdolnień, umiejętności, pozytywnych cech charakteru, oraz trudności i obszarów do pracy nad sobą),
• poznanie charakterystyki wybranych zawodów szkolnictwa zawodowego,
• poznanie systemu edukacji ponadgimnazjalnej dla młodzieży i dorosłych,
• podjęcie decyzji edukacyjno-zawodowej,
• skonstruowanie realnych planów edukacyjno-zawodowych w oparciu o świadome potrzeby, preferencje i sytuację rodzinną,
• pomoc w wyszukaniu ofert edukacyjnych w miejscu zamieszkania, w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej lub innych ścieżek kształcenia,
• poznanie zasad rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży i szkół dla dorosłych w miejscu zamieszkania,
• pomoc w rekrutacji elektronicznej, wypełnianiu podań i kwestionariuszy do wybranych szkół,
• przygotowanie do podjęcia zatrudnienia – poznanie aktywnych metod poszukiwania pracy, tworzenie własnych dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą, poznanie elastycznych form zatrudnienia oraz zasad bezpiecznego wyjazdu do pracy za granicę.
Powyższe działania są wzmacniane poprzez współpracę z:
• Fundacją Przeciwko Niewolnictwu i Handlu Ludźmi La Strada – prowadzenie warsztatów nt. praw człowieka i handlu ludźmi oraz emigracji i pracy za granicą,
• Urzędem Pracy – uczestniczenie w spotkaniu z doradcą zawodowym: poznanie kompetencji urzędu pracy, praw i obowiązków bezrobotnych, zwiedzanie urzędu,
• Centrum Kształcenia Ustawicznego – udział wychowanek w kursach zawodowych.