Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Skarżysko-Kamienna
26-110 Skarżysko-Kamienna
Telefon: 41 25 43 083 Fax: 41 25 43 083
e-mail: sekretariat@zprwskarzysko.pl, artur.szumilewicz.zprw@skarzysko.powiat.pl
http://www.zprwskarzysko.pl
Dyrektor: Artur Szumielewicz
Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej
Przeznaczenie: Dla chłopców
Typ: resocjalizacyjna
Zawody:
Budynek 3 - kondygnacyjny, monitorowany (parter – pomieszczenia szkolne i administracyjne, I piętro i II piętro). Na każdym piętrze znajduje się świetlica i łazienka. Wyodrębnione są trzy grupy wychowawcze. Placówka przeznaczona jest dla 36 chłopców w wieku od 13 do 18 lat, umieszczanych na mocy postanowień Sądów Rodzinnych z całej Polski. Wychowankowie mają zapewnione odpowiednie warunki socjalno-bytowe. Zakwaterowani są w internacie, gdzie opiekę sprawuje kadra wychowawcza ze specjalistycznym przygotowaniem pedagogicznym oraz doświadczeniem zawodowym. Każda grupa wychowawcza posiada własną świetlicę. Tam odbywają się zajęcia grupowe oraz nauka własna. Wychowankowie zajmują trzy i czteroosobowe pokoje. Każda grupa ma również własny węzeł sanitarny (łazienki i toalety). Każda grupa wychowawcza ma do dyspozycji 3 lub 4 sypialnie z przeznaczeniem dla maksymalnie 4 wychowanków. Pomieszczenia wyposażone są w tapczany, szafki i meble służące do przechowywania osobistych rzeczy wychowanków. Sypialnie są aranżowane według upodobania wychowanków, jednak zgodnie z regulaminem Placówki .
Liczba osób w pokojach: Każda grupa wychowawcza ma do dyspozycji 3 lub 4 sypialnie z przeznaczeniem dla maksymalnie 4 wychowanków. Pomieszczenia wyposażone są w tapczany, szafki i meble służące do przechowywania osobistych rzeczy wychowanków.
Zaplecze gastronomiczne: Każda grupa wychowawcza ma dostęp do kuchni dydaktycznej wyposażonej w urządzenia i sprzęt umożliwiający przygotowywanie posiłków oraz utrzymywanie ich w czystości. Wszyscy wychowankowie korzystają z posiłków przygotowywanych w placówce przez wykwalifikowaną kadrę – kucharzy. Wychowankowie otrzymują codziennie 5 posiłków dziennie dostosowanych do norm żywieniowych dla dzieci i młodzieży. Otrzymują śniadanie, II, śniadanie w trakcie długiej przerwy szkolnej, obiad dwudaniowy, podwieczorek i kolację. Grupa wychowawcza ma możliwość przygotowania wspólnie dań zgodnie z własnymi upodobaniami, co daje im możliwość nabycia praktycznych umiejętności przygotowywania posiłków pieczenia ciast i pizzy, przygotowywania deserów i ulubionych smakołyków.
Zaplecze sportowe: Ośrodek dysponuje pomieszczeniami przeznaczonymi do zajęć sportowych: sala gimnastyczna niepełnowymiarowa, siłownie. W słoneczne dni odbywają się tu uroczystości szkolne lub zawody sportowe. Wychowankowie korzystają z basenu pływackiego udostępnianego szkole na terenie miasta Skarżyska oraz obiektów sportowych na terenie miasta: (hale sportowe). Zajęcia sportowe odbywają się systematycznie i uczestniczyć mogą w nich wychowankowie, którzy aktualnie nie mają przeciwskazań medycznych do udziału w nich. W szkolnej sali gimnastycznej odbywają się lekcje wychowania fizycznego oraz pozalekcyjne zajęcia sportowe, które dają w pełni możliwość rozwoju fizycznego naszym wychowankom. W sali tej odbywają się również uroczystości okolicznościowe, a także spotkania itp. Siłownia to miejsce, w którym nasi chłopcy bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych rozwijających budowę mięśni. Do dyspozycji mają tu dobrej jakości atlasy, ławeczki i hantle. Nadmiaru emocji można pozbyć się tu mierząc siły na treningowym worku. W roku szkolnym 2020/2021 nasi chłopcy uczestniczą w zajęciach ze sztuki walki oraz profesjonalnej siłowni na terenie miasta - ,,Akademia Holistyczna.’’ Ponadto współpracujemy z Wojskami Obrony Terytorialnej oraz Związkiem Strzeleckim ,,Strzelec.’’Wychowankowie biorą również udział w zajęciach dogoterapii.
Zaplecze kultoralno-oświatowe: Wszystkie grupy wychowawcze posiadają własne świetlice, w których odbywają się zajęcia wychowawcze, edukacyjne i relaksacyjne. Wyposażenie i wystrój tych pomieszczeń jest dostosowany do potrzeb i zainteresowań wychowanków. Znajdują się w nich sprzęty umożliwiające naukę oraz materiały, książki
i przybory do tego przydatne. Wychowankowie tu przechowują gry i książki, z których korzystają w czasie wolnym. W salach tych prezentują swoje prace wykonywane na zajęciach manualno – plastycznych. Dekoracje są tworzone odpowiednio do pory roku lub aktualnych świąt, których tradycja jest kultywowana. Wychowankowie mają do dyspozycji dwie sale komputerowe: szkolną i w internacie. Mogą w nich korzystać z Internetu lub z programów edukacyjnych, wspomagających naukę i odrabianie zadań domowych, miło spędzać tu także czas wolny i przyjaciółmi w sieci. Do dyspozycji chłopców mamy również Pokój Odwiedzin gdzie można miło spędzić czas z odwiedzającą chłopców rodziną, opiekunami. W ośrodku znajduje się bogato wyposażona biblioteka, w której wychowankowie wypożyczają książki, podręczniki i czasopisma. Jest tu też zaciszna, bardzo przytulna czytelnia, w której można w ciszy i spokoju pochylić się nad lekturą czy ulubionym biuletynem. Uczniowie mają tu również do dyspozycji cztery stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu. Wychowankowie systematycznie korzystają z zajęć organizowanych w Bibliotece Miejskiej poświęconych tematyce historii miasta, kultury i sztuki, rozwijaniu zainteresowań itp. Uczestniczą w happeningach i imprezach poznaczonych dla mieszkańców miasta i powiatu. W ramach tych zajęć uczestniczą w zajęciach wolontariackich poświęconych uczeniu starszych osób obsługiwania komputera i Internetu, WOŚP, Marszobiegi powiatowe itp.
Placówka przeznaczona jest dla 36 chłopców w wieku od 13 do 18 lat, umieszczanych na mocy postanowień Sądów Rodzinnych z całej Polski. W strukturze placówki funkcjonuje branżowa szkoła I stopnia w zawodach: kucharz (klasy 1,2,3). Uczniowie realizują program nauczania zgodny z aktualną podstawą programową. Formy i metody pracy z uczniami są dostosowane do ich możliwości i skutkują wzrostem aktywności własnej i podnoszeniem motywacji do wysiłku intelektualnego. Uczniowie o znacznym opóźnieniu szkolnym mogą uzyskać promocję śródroczną do klasy programowo wyższej. Uczą się języka angielskiego.
Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
W ramach realizowanego w placówce programu Wychowawczo – Profilaktycznego realizowane są programy krajowe adresowane do dzieci i młodzieży oraz ich rodzin:
Socjoterapia: W zajęciach socjoterapii biorą udział wszyscy wychowankowie. Zajęcia poświęcone są: • rozwijaniu umiejętności prezentowania siebie • tworzeniu zasad grupowych, zobowiązania do ich przestrzegania • budowania zaufania i więzi w grupie • rozwijaniu umiejętności współpracy • rozwijaniu twórczości i kreatywnego myślenia • treningowi komunikacji • uzyskaniu informacji zwrotnej: „ jak mnie widzą inni” • budowaniu pozytywnej, realnej samooceny • tolerancji Jest to forma pomocy psychologicznej, której istotą jest leczenie zaburzeń zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych, u dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych.
2.Psychoterapia: Zagadnieniami poruszanymi podczas spotkań psychoterapeutycznych z wychowankami są min.: • praca nad zachowaniami agresywnymi • wytyczanie celów, wzmacnianie motywacji • budowanie empatycznej postawy • praca nad samooceną i poczuciem własnej wartości • sposoby radzenia sonie ze stresem • profilaktyka uzależnień • pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych Z zajęć korzystają wychowankowie, którzy aktualnie zmagają się z trudnościami, potrzebują wsparcia
lub porady psychologicznej.
3.Trening Zastępowania Agresji: Zajęcia przeznaczone są dla wychowanków wymagających wzmożonej pracy terapeutycznej w celu eliminowania zachowań agresywnych. Prowadzi się je w oparciu o schemat zgodny z założeniami ART. Zajęcia są dodatkowo wzbogacone o zajęcia relaksacyjne i wyciszające, a także o tematy poświęcone bieżącym problemom wychowanków przebywających w placówce związanych z relacjami wychowawczymi, konfliktami czy problemami komunikacyjnymi. Dzięki tym oddziaływaniom terapeutycznym wychowankowie mają dodatkową możliwość odreagowywania napięć i frustracji oraz odłożenia w czasie decyzji wynikających z emocjonalnych reakcji. Ponadto udział w zabawach integrujących i relaksujących jest dla wychowanków okazją do zaprezentowania swoich umiejętności i zdolności.
4. Profilaktyka i terapia uzależnień: Ze względu na specyfikę pracy oraz problematykę uzależnień wśród wychowanków placówki, zajęcia te mają charakter intensywnego wsparcia funkcji i działań w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania szeroko rozumianym objawom niedostosowania społecznego. Zajęcia realizowane są w formie spotkań grupowych. Z uwagi na potencjalne doświadczenia wychowanków, związane z tematyką uzależnień, spotkania skłaniają uczestników do refleksji nad niebezpieczeństwem, jakie niesie ze sobą uzależnienie, wyposażają chłopców w podstawowe umiejętności definiowania tych zagrożeń
oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Treści programowe pozwalają również na realizację pośrednich celów profilaktyki i terapii uzależnień: • umożliwienie optymalnego
i konstruktywnego funkcjonowania wychowanków na tle grupy rówieśniczej
oraz w środowisku społecznym; • nabycie wiedzy z zakresu samokontroli- sfera używek; • eliminowanie i niwelowanie objawów niedostosowania społecznego; • integracja społeczna i włączanie dzieci do życia w grupie; • odreagowanie emocjonalne; • poznanie konstruktywnych sposobów odmawiania; • uczenie się określonych umiejętności na tle kontaktu z grupą, stworzenie możliwości ukazania własnego „ja” na forum grupy. przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, • przezwyciężanie swoich słabości, • świadome planowanie czasu wolnego.
5.Terapia pedagogiczna: Celem terapii pedagogicznej jest przezwyciężanie lęków utrudniających wychowankom pokonywanie trudności edukacyjnych, zauważenie najmniejszego sukcesu, zachęta do podjęcia kolejnego wysiłku, uczenie systematyczności i odpowiedzialności w czasie codziennej nauki. Sytuacja szkolna wychowanków MOW jest szczególnie trudna z wielu powodów m.in. z uwagi na kilkuletnie opóźnienie w realizacji obowiązku szkolnego, spowodowane zbyt długą absencją, ogólną niechęcią do nauki i jakiegokolwiek wysiłku umysłowego, z powodu zaniedbań środowiskowych bądź uwarunkowań biopsychicznych. Większość z tych chłopców bardzo niechętnie realizuje obowiązek szkolny, a powodem tego jest często niski poziom wiedzy jaki prezentują, ogromne zaległości w nauce, brak motywacji. To z kolei powoduje, że mają oni poważne trudności w opanowaniu treści programowych, często bez dodatkowego wsparcia nie byliby w stanie sprostać tym trudnościom. Prowadzenie zajęć z zakresu terapii pedagogicznej zapobiega niepowodzeniom szkolnym naszych podopiecznych. Efekty tych oddziaływań można zaobserwować w postępach poszczególnych uczniów w nauce a mianowicie:
• w usprawnieniu umiejętności czytania w aspekcie: techniki, tempa, rozumienia czytanych treści, • usprawnieniu umiejętności pisania w zakresie odpowiedzialności, czujności i poprawności ortograficznej, • utrwalaniu i zastosowaniu znajomości zasad ortograficznych w prawidłowej pisowni, Efektem jest również lepsze funkcjonowanie poszczególnych wychowanków w szkole, poprawa ich koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i słuchowej oraz podniesienie poziomu czytania ze zrozumieniem. W zajęciach specjalistycznych uczestniczą wszyscy wychowankowie grupowo lub indywidualnie.
W miarę pojawiających się potrzeb istnieje możliwość zorganizowania zajęć specjalistycznych we współpracy z instytucjami funkcjonującymi na terenie miasta Skarżyska. W placówce realizowane są również programy profilaktyki uniwersalnej rekomendowane przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Psychiatrii i Neurologii oraz Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: 1. Laboratorium Wiedzy Pozytywnej 2. Fred Goes Net.
Wychowankowie uczestniczą w wolontariacie – Kluby Wolontariusza przy MOW/MOS. W naszej placówce prowadzone jest wsparcie dla uczestników, ich opiekunów
i członków rodziny w formie poradnictwa psychologicznego, pomocy w nawiązywaniu współpracy z podmiotami pomocowymi oraz poradnictwa prawnego i rodzinnego. Ponadto realizowane jest: wsparcie w zakresie przygotowania uczestników do wyboru swojej drogi zawodowej oraz zbadanie ich predyspozycji zawodowych. Zajęcia z zakresu zawodoznawstwa w zakładach pracy – u pracodawców. Kursy i szkolenia dla biernych zawodowo i pozostających w obowiązku szkolnym lub obowiązku nauki uczestników projektu, wyposażające ich w kompetencje i umiejętności zawodowe, które wykorzystają do uzyskania zatrudnienia. Zad. 32 Szkolenia dla pracowników ośrodków (wychowawców, nauczycieli, pedagogów, psychologa z zakresu reagowania na sytuacje trudne i kryzysowe.
Z psychologa z zakresu reagowania na sytuacje trudne i kryzysowe.
Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
1. Koło Muzyczne. W trakcie systematycznych spotkań wychowankowie mają możliwość rozwijania swoich muzycznych talentów. Najczęściej skupiają się na doskonaleniu warsztatu wokalnego, pisaniu własnych tekstów piosenek oraz grze na instrumentach.
2. Koło Artystyczne. Ideą koła jest umożliwienie wychowankom odkrycia ich własnych artystycznych zainteresowań oraz umiejętności. W ramach zajęć przygotowywane są dekoracje okazjonalne do klas, sypialń, świetlic, upominki związane np. ze świętami, a także prace na konkursy bożonarodzeniowe i wielkanocne. W czasie zajęć chłopcy nie tylko poznają różnorodne techniki plastyczne, ale także uczą się cierpliwości, wytrwałości, zdobywają wiedzę na temat tradycji i obyczajów świątecznych z różnych regionów Polski. Osoby prowadzące zajęcia starają się uwrażliwić wychowanków na estetykę otoczenia, jednocześnie przedstawiając im ciekawe sposoby spędzania wolnego czasu.
3. Koło Edukacji Filmowej. Celem spotkań z cyklu „Edukacja filmowa” jest zapoznanie wychowanków z dorobkiem kina polskiego oraz światowego. Ponadto podczas zajęć chłopcy mają możliwość poznania rozwoju techniki filmowej, warsztatu aktorskiego w erze kina niemego i dźwiękowego, zmian zachodzących w technice operatorskiej i oświetleniowej przy zmianie z filmu czarno- białego na kolorowy. Wychowankowie uczestniczą również
w prezentacji różnych gatunków filmowych. Zajęcia edukacji filmowej sprawiają, że chłopcy stają się świadomymi odbiorcami filmowymi, którzy potrafią rozróżnić gatunki filmu oraz dokonać jego oceny.
4. Koło Ogrodnicze. Koło jest odpowiedzią na ogrodnicze zainteresowania naszych wychowanków. Głównym celem jest zapoznanie młodzieży ze sposobami uprawy oraz pielęgnacji roślin doniczkowych i gruntownych oraz ukazanie, że ogrodnictwo może być zarówno zawodem, jak i zarówno pasją.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Skarżysku- Kamiennej obejmuje ogół działań podejmowanych przez ośrodek w celu prawidłowego przygotowania wychowanków do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Zadaniem placówki jest: - przygotowanie wychowanków do samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru drogi edukacyjnej i kształtowania własnej kariery zawodowej w oparciu o możliwości, wiedzę i warunki; - wsparcie wychowanków w planowaniu ścieżki edukacyjno - zawodowej; - analizowanie różnych możliwości kariery edukacyjno – zawodowej. - przygotowanie wychowanka do roli pracownika; - przygotowanie wychowanka do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: o bezrobocie o problemy zdrowotne o adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej, itp. - rozpoznawanie zasobów osobowych (zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji, itp.). - kształtowanie/ korygowanie poglądów : o nas samych, dotyczących innych ludzi, dotyczących życia; - kształtowanie i rozwijanie kompetencji transferowalnych: umiejętności analityczne, umiejętności komunikacyjne, umiejętności przywódcze, umiejętności negocjacyjne, umiejętności interpersonalne, umiejętności organizacyjne, umiejętności pracy zespołowej; - rozwijanie kompetencji kluczowych; - wskazywanie źródeł dodatkowej, rzetelniej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach, instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w życiu codziennym i zawodowym oraz alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami. Zajęcia realizowane są w następujących formach: 1. Zajęcia z doradztwa zawodowego – grupowe i indywidualne dla wychowanków. 2. Zajęcia wychowawcze. 3. Godziny wychowawcze w szkole. 4. Zajęcia rozwijające potrzeby oraz zainteresowania wychowanków. 5. Wyjścia do instytucji organizujących doradztwo zawodowe i pośredniczące w pozyskaniu zatrudnienia ( Ochotniczy Hufiec Pracy, Powiatowy Urząd Pracy, Giełdy pracy, Targi pracy, PPP, MCK). 6. Wycieczki zawodoznawcze i wyjścia do zakładów pracy w celu zapoznania się z możliwościami zatrudnienia na lokalnym rynku pracy, warunkami pracy i wymaganiami pracodawcy.