Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Kruszwica
88-150 Kruszwica
Telefon: 52 353 47 56 Fax: 52 353 47 56
e-mail: sekretariat@mowkruszwica.pl
mowkruszwica.pl
Dyrektor: Ilona Dybicz
Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu
Przeznaczenie: Dla dziewcząt
Typ: resocjalizacyjno-rewalidacyjna
Zawody:
Kruszwica jest położona w południowej części województwa kujawsko-pomorskiego w powiecie inowrocławskim nad jeziorem Gopło. MOW usytuowany jest w spokojnej części miasta, w centrum osiedla Zagople.
Szkoła i internat znajdują się w jednym budynku. Pracownie szkolne wyposażone są w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt multimedialny. Uczennice realizują program praktycznej nauki zawodu w odpowiednio wyposażonej pracowni gastronomicznej znajdującej się w przyległej, zaprzyjaźnionej szkole.
Liczba osób w pokojach: pokoje 2 i 3 - osobowe z łazienkami
Zaplecze gastronomiczne: kuchnia, stołówka, pracownia kulinarna
Zaplecze sportowe: boisko, siłownia, hala sportowa, rowery, stoły do gry w tenisa stołowego, piłkarzyki
Zaplecze kultoralno-oświatowe: MOW posiada świetlicę wyposażoną w sprzęt multimedialny (tv, konsola do gier) oraz zestaw gier planszowych. Placówka dysponuje również podręcznym księgozbiorem usytuowanym we własnej bibliotece ze stanowiskiem komputerowym z łączem internetowym. W MOW ponadto znajduje się pracownia komputerowa, sale przeznaczone do zajęć rewalidacyjnych w tym sala "doświadczania świata". Placówka dysponuje radiowęzłem.
1. V, VI klasa Szkoły Podstawowej - klasa integracyjna dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i normą intelektualną.
2. VII klasa Szkoły Podstawowej - klasa integracyjna dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i normą intelektualną.
3. VIII klasa Szkoły Podstawowej - klasa dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
4. VIII klasa Szkoły Podstawowej - klasa dla dziewcząt z normą intelektualną.
5. Branżowa Szkoła I Stopnia dla absolwentów szkoły podstawowej- I klasa integracyjna dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz normą intelektualną - zawód: kucharz
6.Branżowa Szkoła I Stopnia dla absolwentów szkoły podstawowej- II klasa integracyjna dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz normą intelektualną - zawód: kucharz.
1. Zajęcia specjalistyczne wynikające z rozporządzenia MEN o udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
a) korekcyjno – kompensacyjne (organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się),
b) logopedyczne (organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych),
c) rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (socjoterapia – organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym),
d) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści (organizuje się w celu wspomagania odpowiednio uczniów lub słuchaczy w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy),
e) porady i konsultacje prowadzone przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów.
2. Zajęcia rewalidacyjne – zespół działań wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych mających umożliwić wychowankom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim jak najpełniejszy rozwój i przystosowanie do życia w normalnym środowisku. Należą do nich zajęcia z zakresu m.in.:
a) usprawniania opóźnionych i zaburzonych funkcji poznawczych: pamięci, kojarzenia, myślenia logicznego, myślenia przyczynowo – skutkowego, myślenia arytmetycznego, koncentracji uwagi,
b) usprawniania zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych: spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej, organizacji przestrzenno – wzrokowej, funkcji słuchowo – językowych, sprawności manualnej,
c) stymulowania funkcji orientacyjno – poznawczych: zasób wiadomości ogólnych, procesy wnioskowania, umiejętności tematycznego wypowiadania się,
d) doskonalenia umiejętności szkolnych: czytania, pisania i liczenia,
e) zwiększenia kompetencji komunikacyjnych,
f) kształtowania zaradności życiowej.
Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
Realizowany w placówce Program Wychowawczo - Profilaktyczny zawiera koncepcję działań wychowawczo – profilaktycznych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym dla Dziewcząt w Kruszwicy i jest wynikiem reakcji na bieżące potrzeby oraz zagrożenia środowiska. Jego założeniem jest wspomaganie wychowanek w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtowanie ich postaw, umożliwianie korygowania deficytów w celu optymalizacji ich osiągnięć edukacyjnych oraz zapobieganie zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom i wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach. Podejmowane przez wychowawców działania spowodować winny budowanie poczucia własnej wartości wychowanek, szanowanie godności osobistej, propagowanie zdrowego stylu życia, eliminowanie zachowań społecznie nieakceptowanych.
Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
* zajęcia olimpijskie (zajęcia mające na celu promowanie idei współczesnego olimpizmu poprzez spotkania wybitnymi olimpijczykami, promowanie zdrowego stylu życia, rozwój umiejętności i zdolności w różnych dyscyplinach sportowych),
* zajęcia sportowo - rekreacyjne (zajęcia mające na celu uspołecznienie poprzez przeżywanie indywidualnych i grupowych sukcesów, postawa uczciwości i zasada fair play, dbałości o zdrowie),
* zajęcia sportowe z aerobiku (zajęcia ruchowe mające na celu poprawę kondycji fizycznej, zapewniające zachowanie równowagi psychicznej, rozwijanie aktywności fizycznej jako stylu życia i bycia),
* zajęcia regionalno – ekologiczne (zajęcia kształtujące świadomość obywatelską oraz więzi z krajem ojczystym oraz regionem, tworzące klimat miłości i szacunku do ojczyzny, rodziny i rówieśników słabszych i potrzebujących).
* zajęcia plastyczno – rękodzielnicze (zajęcia motywujące do twórczego działania, poznawania nowych technik plastycznych, zdobywania umiejętności zastosowania różnych środków wyrazu plastycznego, kształtowania umiejętności współdziałania w zespole, rozwijania samodzielności, wytrwałości, planowania),
* zajęcia dekoratorsko – artystyczne (zajęcia usprawniające czynności manualne, pobudzające wyobraźnię i wyzwalające inicjatywy twórcze),
* zajęcia teatralne (zajęcia mające na celu dostarczenie przeżyć estetycznych: kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, nauka wyobraźni i koncentracji, wzmacnianie poczucia własnej wartości, kształtowanie odpowiedzialności, kreatywności i aktywności twórczej, rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole, rozpoznawanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych dziewcząt, współpraca i promocja ośrodka w środowisku),
* zajęcia kulinarne (zajęcia mające na celu systematyzowanie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności z zakresu racjonalnego odżywiania się),
* zajęcia taneczne (zajęcia mające na celu nabywanie umiejętności relaksacyjnych poprzez ćwiczenia muzyczno - ruchowe i improwizacje do wybranej muzyki),
* zajęcia ogrodnicze (zajęcia mające na celu uwrażliwienie wychowanek na problemy ochrony przyrody, kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska przyrodniczego, nabywanie umiejętności praktycznych przydatnych w pracy w ogrodzie),
* zajęcia czytelnicze (zajęcia mające na celu propagowanie wśród wychowanek czytania, ćwiczenie technik czytania, rozwijanie umiejętności słuchania, poszerzanie wiedzy ogólnej)
WOLONTARIAT
DRUŻYNA HARCERSKA
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści (organizuje się w celu wspomagania odpowiednio uczniów lub słuchaczy w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy).