wai kontrast
System Kierowania Nieletnich

System Kierowania Nieletnich

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Rudy

Dane teleadresowe
ul. Szkolna 2
47-430 Rudy
Telefon: 32 410 48 20; 32 410 30 06 Fax: 32 410 48 20
e-mail: mowrudy@interia.pl
http://www.mowrudy.edupage.org


Dane organizacyjne

Dyrektor: Martyna Wojciechowska-Urban

Rodzaj placówki: publiczna
Organ prowadzący: Starostwo Powiatowe w Raciborzu
Przeznaczenie: Dla chłopców
Typ: resocjalizacyjna

Zawody:

  • Stolarz
  • Ogrodnik
  • Baza lokalowa

    Dwa internaty (po 3 grupy wychowawcze), 2 budynki szkolne, warsztaty szkolne.
    Liczba osób w pokojach: 2 osobowe, 3 osobowe, 4 osobowe
    Zaplecze gastronomiczne: własna kuchnia, stołówka, aneksy kuchenne na każdym internacie
    Zaplecze sportowe: hala sportowa pełnowymiarowa do gier zespołowych, boisko do siatkówki plażowej, sala gimnastyczna, nowa siłownia - fitness, sala tenisa stołowego, sala jujistsu, rowery.
    Zaplecze kultoralno-oświatowe: sala komputerowa w szkole, biblioteka, świetlice na każdej grupie internatowej, sala muzyczna, sala politechniczna, fotograficzna, sala art.

    Oferta edukacyjna i wychowawcza

    szkoła podstawowa 8-letnia od klasy siódmej branżowa szkoła I stopnia 2-letnia - stolarz branżowa szkoła I stopnia 3-letnia - stolarz branżowa szkoła I stopnia 3-letnia - ogrodnik kursy kwalifikacyjne w ramach współpracy OHP w Rybniku dla absolwentów szkoły branżowej I stopnia
    Informacja o realizowanych w placówce programach np. profilaktycznych:
    Program zawiera treści i działania o charakterze profilaktycznym i wychowawczym, dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rudach, skierowane do uczniów, nauczycieli, rodziców, opiekunów prawnych. Cel ogólny programu stanowi wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które będzie wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Cele szczegółowe programu: a) Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wyrabianie nawyków higienicznych, uczenie zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się oraz uświadomienie korzyści płynących z aktywności fizycznej i wdrażania profilaktyki. b) Profilaktyka uzależnień od dopalaczy, narkotyków, nikotyny, alkoholu i substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie zrachowaniom suicydalnym. c) Wzmocnienie bezpieczeństwa uczniów poprzez utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkole i placówce, upowszechnianie wśród wychowanków wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych – w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych. d) Wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów poprzez budowanie bezpiecznego klimatu w szkole/placówce i przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym. e) Przyjęcie przez młodego człowieka wartości nauki, pozytywny stosunek do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowanie w zdobywanie wiedzy i umiejętności, które stanowią czynniki rozwoju myślenia, wyobraźni, pamięci, uwagi. f) Kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych poprzez pomoc wychowankowi w budowaniu związków przyjacielskich i uczuciowych, poszukiwaniu uznania jako członek grupy i wspólnoty, podejmowaniu zadań i obowiązków społecznych w rodzinie i klasie szkolnej, w podejmowaniu działań na rzecz coraz szerszych grup społecznych. g) Rozwijanie osobowych cech wychowanka poprzez pomoc wychowankowi w rozwijaniu zdolności umożliwiających rozumienie przez nich otaczającego ich świata na drodze autorefleksji dotyczącej zasadności własnych zachowań oraz rozwinięcia umiejętności komunikacyjnych umożliwiających dialog z innymi i z samym sobą. h) Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły. Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych. Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach średnich. Wszechstronny rozwój osobowości ucznia, uwzględniający jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe.
    Informacja o realizowanych w placówce zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań):
    W ramach zajęć opiekuńczych odbywają się kursy doszkalające w zawodzie "malarz tapeciarz z elementami dekoratorstwa wnętrz", kursy komputerowe oraz kreowania wizerunku osobistego. Podczas pobytu w internacie odbywają się następujące zajęcia: zajęcia plastyczne, zajęcia sportowe- piłka nożna, zajęcia sportowe- tenis stołowy, kółko komputerowe, zajęcia politechniczne, kółko szachowe, kółko muzyczne, zajęcia sportowe- piłka siatkowa, kółko majsterkowicza, zajęcia kulinarne, zajęcia sportowe- siłownia, zajęcia sportowe- basen, zajęcia teatralne, kółko wędkarskie, gry logiczne, zajęcia sportowe- piłka koszykowa, kółko poetycko- literackie, zajęcia ceramiczne, turystyka rowerowa.
    Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
    Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i jest włączony do Statutu szkoły. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele. Nasi uczniowie pochodzą z różnych części Polski, czasem z małych miejscowości, czasem z dużych miast. To nie oznacza jednak, że nie mogą wykorzystać swojego potencjału – zdolności, kreatywności, zaangażowania i wytrwałości. Szczególny nacisk chcemy więc położyć na rozwój umiejętności społecznych i językowych, które pomogą naszym absolwentom odnaleźć się w każdej szkole czy pracy, niezależnie od tego, gdzie będzie się ona znajdowała. Chcemy, aby wiedzieli, że świat stoi przed nimi otworem. Z drugiej strony – celem części działań, podejmowanych w ramach prowadzenia doradztwa zawodowego w szkole jest pokazanie możliwości rozwijania siebie w lokalnym środowisku. Dlatego też ważny dla nas jest rozwój inicjatywy i przedsiębiorczości oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, które są oknem na świat.